Tokarski Zygmunt

Tokarski Zygmunt
Data urodzenia:
1892-03-28 Lublin
Data śmierci:
1939-11-30 Warszawa

aktor , śpiewak , tancerz ;

Był synem Kazimierza T. i Józefy z Czachowskich. Uczył się w gimn. w Sandomierzu, skąd został wydalony w 1905 z „wilczym biletem” za udział w strajku szkolnym. Później uczył się w Warszawie. Od 1909 pracował zarobkowo w różnych zawodach, najdłużej jako drogista w Radomiu i Warszawie. Występował w tym okresie w amatorskich zespołach dram. a także w chórach (m.in. w Radomiu i Warszawie). Śpiewu uczył się w tym czasie u A. Ostrowskiego. Zawodowo występować zaczął jako śpiewak w kinach i kabaretach, m. in. w 1919 w warsz. t. Sfinks. W 1919 został zaanga­żowany do T. Wielkiego w Warszawie i 10 XI tego roku wystąpił tu po raz pierwszy w operze Fidelio. Początkowo śpiewał niewielkie partie w operach, wy­stępował także w balecie – wykonywał m.in. z po­wodzeniem takie role jak: tyt. w Panu Twardowskim L. Różyckiego, Kramarz-Czarodziej (Bajka). Studia wokalne uzupełniał w tym okresie u S. Boguckiego i E. Mossakowskiego. Wkrótce śpiewał w operach odpowiedzialne partie barytonowe i basowe, takie jak: Masetto (Don Juan), Bartolo (Cyrulik sewilski),Maciej (Straszny dwór), Surin (Dama pikowa), Alberyk (Zyg­fryd), Zuniga (Carmen), Dyndalski (Zemsta za mur graniczny), Antonio (Wesele Figara), zwracając uwagę dobrym opracowaniem aktorskim ról. W operze warsz. występował stale do 1930. Potem opuścił scenę opero­wą i od 1931, nadal w Warszawie, występował: w re­wiach w t. Banda, a w 1932 w operetkach w T. No­wości. W 1932-34 występował w operetkach w warsz. t. 8:30; z powodzeniem wykonywał m. in. takie role jak: Wielki Książę (Carewicz), Jimmy Smith (No, no, Nanette). W drugiej poł. 1934 występował w T. Atene­um. W tym czasie przeszedł zdecydowanie do dramatu, i tu zyskując uznanie krytyki i publiczności w wielu pierwszoplanowych rolach. W sez. 1934/35 występo­wał w T. Kameralnym w Częstochowie, w sez. 1935/36 w T. Miejskim im. Orzeszkowej w Grodnie oraz w T. Województwa Białostockiego w objazdach, w sez. 1936/37 w T. Miejskim w Łodzi, w sez. 1937/38 i 1938/ 39 w T. Polskim w Katowicach. Ważniejsze role dram.: Odys (Powrót Odysa), Wistowski („Grube ryby”), Ferrand („Gołębie serce”), Gospodarz („Wesele”), Otto Kringelein („Ludzie w hotelu”), Proboszcz z Sableuse („Proboszcz wśród bogaczy”), Skid („Artyści), Juhas („Gałązka rozma­rynu”).

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973


Źródła:
1)

aktor , śpiewak , tancerz ;

Był synem Kazimierza T. i Józefy z Czachowskich. Uczył się w gimn. w Sandomierzu, skąd został wydalony w 1905 z „wilczym biletem” za udział w strajku szkolnym. Później uczył się w Warszawie. Od 1909 pracował zarobkowo w różnych zawodach, najdłużej jako drogista w Radomiu i Warszawie. Występował w tym okresie w amatorskich zespołach dram. a także w chórach (m.in. w Radomiu i Warszawie). Śpiewu uczył się w tym czasie u A. Ostrowskiego. Zawodowo występować zaczął jako śpiewak w kinach i kabaretach, m. in. w 1919 w warsz. t. Sfinks. W 1919 został zaanga­żowany do T. Wielkiego w Warszawie i 10 XI tego roku wystąpił tu po raz pierwszy w operze Fidelio. Początkowo śpiewał niewielkie partie w operach, wy­stępował także w balecie – wykonywał m.in. z po­wodzeniem takie role jak: tyt. w Panu Twardowskim L. Różyckiego, Kramarz-Czarodziej (Bajka). Studia wokalne uzupełniał w tym okresie u S. Boguckiego i E. Mossakowskiego. Wkrótce śpiewał w operach odpowiedzialne partie barytonowe i basowe, takie jak: Masetto (Don Juan), Bartolo (Cyrulik sewilski),Maciej (Straszny dwór), Surin (Dama pikowa), Alberyk (Zyg­fryd), Zuniga (Carmen), Dyndalski (Zemsta za mur graniczny), Antonio (Wesele Figara), zwracając uwagę dobrym opracowaniem aktorskim ról. W operze warsz. występował stale do 1930. Potem opuścił scenę opero­wą i od 1931, nadal w Warszawie, występował: w re­wiach w t. Banda, a w 1932 w operetkach w T. No­wości. W 1932-34 występował w operetkach w warsz. t. 8:30; z powodzeniem wykonywał m. in. takie role jak: Wielki Książę (Carewicz), Jimmy Smith (No, no, Nanette). W drugiej poł. 1934 występował w T. Atene­um. W tym czasie przeszedł zdecydowanie do dramatu, i tu zyskując uznanie krytyki i publiczności w wielu pierwszoplanowych rolach. W sez. 1934/35 występo­wał w T. Kameralnym w Częstochowie, w sez. 1935/36 w T. Miejskim im. Orzeszkowej w Grodnie oraz w T. Województwa Białostockiego w objazdach, w sez. 1936/37 w T. Miejskim w Łodzi, w sez. 1937/38 i 1938/ 39 w T. Polskim w Katowicach. Ważniejsze role dram.: Odys (Powrót Odysa), Wistowski („Grube ryby”), Ferrand („Gołębie serce”), Gospodarz („Wesele”), Otto Kringelein („Ludzie w hotelu”), Proboszcz z Sableuse („Proboszcz wśród bogaczy”), Skid („Artyści), Juhas („Gałązka rozma­rynu”).

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *