Kawińska Stanisława

Kawińska Stanisława
Data urodzenia:
1886-05-07 Warszawa
Data śmierci:
1960-10-28 Warszawa

aktorka;

Właściwie  Stanisława Krajewska. Była córką Aleksandra Krajewskiego i Katarzyny z Dasz­kiewiczów. Ukończyła w Warszawie pensję A. Hoene-Przesmyckiej, a następnie była uczennicą M. Przybyłko-Potockiej. W 1906 (maj) występowała w zespole J. Puchniewskiego w Kijowie, m.in. w roli Muni (Dom otwarty). W sez. 1906/07 grała w T. Polskim w Poznaniu, następnie w zespole M. Przybyłko-Potockiej, potem w Łodzi (do 1909), w 1909-10 w Częstochowie, w 1911-12 w Płocku, następnie zaś w zespole objazdowym na terenie Rosji. Po powrocie do Warszawy występowała w 1915 w T. Bagatela-Nowy, w sez. 1915/16 w T. Arty­stycznym, od 1916 do 1920 stale w T. Praskim. W 1920 należała do objazdowego t. YMCA. Z kolei znowu grała na scenach warsz.: w 1920-32 w T. Polskim i T. Ma­łym, w 1931-32 w T. na Chłodnej, w 1933 w T. Kame­ralnym, w sez. 1933/34 w T. Narodowym, T. Nowym i T. Letnim, w 1934-36 na scenach TKKT, w 1936-39 w T. Letnim i T. Narodowym. Jesienią 1944 zaczęła występować w T. m.st. Warszawy na Pradze i grała na tej scenie do jesieni 1945, m. innymi role: Szaruckiej (Majster i czeladnik), Dulskiej (Moralność pani Dulskiej), Matki Maryny (Obcym wstęp wzbroniony). Następnie w 1945-49 występowała w Miejskich T. Dramatycz­nych w Warszawie, a od 1949 do 1960 należała do ze­społu T. Powszechnego.
Grała role dram. i charakterystyczne, m.in. Hertmańską (Murzyn warszawski), Wielhorską (Tamten), Radczynię (Wesele), Panią Tarleton (Związek niedobrany), Tilly (Świerszcz za kominem), Kniertje (Nadzieja), Żonę Chłopowa (Rewizor), Matkę Honoratę (Medor), Mar­grabinę (Adrianna Lecouvreur), Panią Hilldynsdorf (Pygmalion), Tadrachową (Moralność pani Dulskiej). W okresie międzywojennym występowała też w filmach polskich m.in. Każdemu wolno kochać (1933), Książątko (1937), Moi rodzice rozwodzą się (1938), Geniusz sceny (1938)

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973


Źródła:
1)

aktorka;

Właściwie  Stanisława Krajewska. Była córką Aleksandra Krajewskiego i Katarzyny z Dasz­kiewiczów. Ukończyła w Warszawie pensję A. Hoene-Przesmyckiej, a następnie była uczennicą M. Przybyłko-Potockiej. W 1906 (maj) występowała w zespole J. Puchniewskiego w Kijowie, m.in. w roli Muni (Dom otwarty). W sez. 1906/07 grała w T. Polskim w Poznaniu, następnie w zespole M. Przybyłko-Potockiej, potem w Łodzi (do 1909), w 1909-10 w Częstochowie, w 1911-12 w Płocku, następnie zaś w zespole objazdowym na terenie Rosji. Po powrocie do Warszawy występowała w 1915 w T. Bagatela-Nowy, w sez. 1915/16 w T. Arty­stycznym, od 1916 do 1920 stale w T. Praskim. W 1920 należała do objazdowego t. YMCA. Z kolei znowu grała na scenach warsz.: w 1920-32 w T. Polskim i T. Ma­łym, w 1931-32 w T. na Chłodnej, w 1933 w T. Kame­ralnym, w sez. 1933/34 w T. Narodowym, T. Nowym i T. Letnim, w 1934-36 na scenach TKKT, w 1936-39 w T. Letnim i T. Narodowym. Jesienią 1944 zaczęła występować w T. m.st. Warszawy na Pradze i grała na tej scenie do jesieni 1945, m. innymi role: Szaruckiej (Majster i czeladnik), Dulskiej (Moralność pani Dulskiej), Matki Maryny (Obcym wstęp wzbroniony). Następnie w 1945-49 występowała w Miejskich T. Dramatycz­nych w Warszawie, a od 1949 do 1960 należała do ze­społu T. Powszechnego.
Grała role dram. i charakterystyczne, m.in. Hertmańską (Murzyn warszawski), Wielhorską (Tamten), Radczynię (Wesele), Panią Tarleton (Związek niedobrany), Tilly (Świerszcz za kominem), Kniertje (Nadzieja), Żonę Chłopowa (Rewizor), Matkę Honoratę (Medor), Mar­grabinę (Adrianna Lecouvreur), Panią Hilldynsdorf (Pygmalion), Tadrachową (Moralność pani Dulskiej). W okresie międzywojennym występowała też w filmach polskich m.in. Każdemu wolno kochać (1933), Książątko (1937), Moi rodzice rozwodzą się (1938), Geniusz sceny (1938)

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *