Starska Halina

Starska Halina
Data urodzenia:
1888-01-13 Kraków
Data śmierci:
1957-08-27 Kielce

aktor­ka, reżyser, dyr. teatru;

Właściwe Halina Starkiewicz, zamężna Piasecka. Była córką Józefata S. i Wandy z Nowickich. Ukończyła Liceum sióstr Urszulanek i kursy im. Baranieckiego w Krakowie. Do zawodu aktorskiego przygotowywała się pod kier. A. Zelwero­wicza i J. Kotarbińskiego. Debiutowała w 1908 w T. Małym w Warszawie. Następnie zaangażowała się do t. łódz. i występowała tam do 1911. W sez. 1911/12 występowała w T. Zjednoczonym w Warszawie, w 1913-14 w T. Polskim, w sez. 1914/15 w T. Powszech­nym. W 1915 została ewakuowana do Rosji przebywała tam do 1920, występując w 1916 w T. Polskim w Mo­skwie. Po powrocie do kraju występowała początkowo w warsz. T. Maska (1922), Komedia i T. im. Bogusław­skiego (1922/23), w czerwcu 1923 gościnnie w Ciechocinku, Włocławku, Płocku, Lublinie, Łodzi i Sosnowcu. Od 1923 do 1925 należała do zespołu T. Miejskiego w Łodzi, w 1925 występowała w warsz. T. Komedia, w 1926 w T. im. Bogusławskiego, następnie została zaangażowana (od sez. 1926/27) do T. im. Słowackiego w Krakowie, gdzie pełniła również funkcje reżysera (od sez. 1928/29). W 1929 przeniosła się do Warszawy i kierowała (z J. Strzelecką) młodzieżowym T. Jaskółka w Pomarańczami. Była to „pierwsza u nas nie komer­cjalna i na prawdziwie artystycznych założeniach oparta scena młodego widza” („Teatr i Film” 1957 nr 11). W sez. 1933/34 należała ponownie do zespołu T. Miej­skiego w Łodzi. W 1937 kierowała młodzieżowym t. „Płomyczka” przy ZNP w Warszawie, a po jego likwidacji na polecenie ZASP zorganizowała t. bezro­botnych aktorów pod nazwą Nasz Teatr. II wojnę świat. spędziła w Warszawie. Była przez jakiś czas więziona na Pawiaku (1940). Po wojnie, w 1946-48 występowała w warsz. T. Dramatycznych. W 1949-50 jako aktorka i reżyserka należała do zespołu T. im. Jaracza w Olszty­nie, a od 1951 do końca życia pracowała w T. im. Że­romskiego w Kielcach. Była „obdarzona bardzo intere­sującą aparycją, o wyjątkowo pięknych i wymownych oczach, o smukłej i wdzięcznej sylwetce, odznaczała się nie tylko talentem, ale i ogromną kulturą”. („Teatr i Film” 1957 nr 11). Grała m.in. Elsinoe (Irydion), Salomeę (Sen srebrny Salomei), Dianę (Fantazy), Ludmiłę (Wędrowiec i kobieta), Baronową (Kapelusz słomkowy), Rachelę i Marynę (Wesele), Infantkę (Cyd), Dulska (Moralność pani Dulskiej), Matkę (Odezwa na murze). Reżyserowała m.in. Simone” i „Cień.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973


Źródła:
1)

aktor­ka, reżyser, dyr. teatru;

Właściwe Halina Starkiewicz, zamężna Piasecka. Była córką Józefata S. i Wandy z Nowickich. Ukończyła Liceum sióstr Urszulanek i kursy im. Baranieckiego w Krakowie. Do zawodu aktorskiego przygotowywała się pod kier. A. Zelwero­wicza i J. Kotarbińskiego. Debiutowała w 1908 w T. Małym w Warszawie. Następnie zaangażowała się do t. łódz. i występowała tam do 1911. W sez. 1911/12 występowała w T. Zjednoczonym w Warszawie, w 1913-14 w T. Polskim, w sez. 1914/15 w T. Powszech­nym. W 1915 została ewakuowana do Rosji przebywała tam do 1920, występując w 1916 w T. Polskim w Mo­skwie. Po powrocie do kraju występowała początkowo w warsz. T. Maska (1922), Komedia i T. im. Bogusław­skiego (1922/23), w czerwcu 1923 gościnnie w Ciechocinku, Włocławku, Płocku, Lublinie, Łodzi i Sosnowcu. Od 1923 do 1925 należała do zespołu T. Miejskiego w Łodzi, w 1925 występowała w warsz. T. Komedia, w 1926 w T. im. Bogusławskiego, następnie została zaangażowana (od sez. 1926/27) do T. im. Słowackiego w Krakowie, gdzie pełniła również funkcje reżysera (od sez. 1928/29). W 1929 przeniosła się do Warszawy i kierowała (z J. Strzelecką) młodzieżowym T. Jaskółka w Pomarańczami. Była to „pierwsza u nas nie komer­cjalna i na prawdziwie artystycznych założeniach oparta scena młodego widza” („Teatr i Film” 1957 nr 11). W sez. 1933/34 należała ponownie do zespołu T. Miej­skiego w Łodzi. W 1937 kierowała młodzieżowym t. „Płomyczka” przy ZNP w Warszawie, a po jego likwidacji na polecenie ZASP zorganizowała t. bezro­botnych aktorów pod nazwą Nasz Teatr. II wojnę świat. spędziła w Warszawie. Była przez jakiś czas więziona na Pawiaku (1940). Po wojnie, w 1946-48 występowała w warsz. T. Dramatycznych. W 1949-50 jako aktorka i reżyserka należała do zespołu T. im. Jaracza w Olszty­nie, a od 1951 do końca życia pracowała w T. im. Że­romskiego w Kielcach. Była „obdarzona bardzo intere­sującą aparycją, o wyjątkowo pięknych i wymownych oczach, o smukłej i wdzięcznej sylwetce, odznaczała się nie tylko talentem, ale i ogromną kulturą”. („Teatr i Film” 1957 nr 11). Grała m.in. Elsinoe (Irydion), Salomeę (Sen srebrny Salomei), Dianę (Fantazy), Ludmiłę (Wędrowiec i kobieta), Baronową (Kapelusz słomkowy), Rachelę i Marynę (Wesele), Infantkę (Cyd), Dulska (Moralność pani Dulskiej), Matkę (Odezwa na murze). Reżyserowała m.in. Simone” i „Cień.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *