Krzywiec Maria

Krzywiec Maria
Data urodzenia:
1897-08-06 Tibilisi
Data śmierci:
1973-05-27 Warszawa

śpiewaczka;

Właściwie Maria Krzywiec, zamężna Kramarew. Była córką Józefa K., żoną Aleksandra Kramarewa. Studia wokalne odbyła w konserwatorium w Mo­skwie (1913-17) pod kier. A. Sequarda-Różańskiego i we Włoszech u Gianiny Russ. W 1917-19 pra­cowała w operetce w Kijowie, nast. w t. warsz.: Miraż (sez. 1920/21) i Nowy (1921/22), potem wy­stępowała w imprezach objazdowych. W sez. 1930/31 przyjęta do zespołu opery lwow., m.in. brała tam udział w przedstawieniach Uczty szyderców U. Giordana. W sez. letnim 1931 z zespołem tego teatru występowała w Krakowie. Po występie w tyt. partii Toski 30 XII 1931 w warsz. T. Wielkim pozostała tu cztery sez.; zdobyła uznanie za wykonanie wiel­kich, dram. partii, takich, jak tyt. w Turandot i Aidzie oraz Zyglindy w Walkirii. Śpiewała też z powodzeniem inne partie sopranowe, jak tyt. w Halce i Hrabinie, Marynka (Janek), Amelia (Bal maskowy), Francesca (Francesca da Rimini), Liza (Dama pikowa), George Sand (Chopin), Anita (Jazz-band, Murzyn i kobiety). W marcu 1933 wystąpiła w operze pozn. w „Tosce”. W 1935-39 śpiewała w zespołach objazdowych. Po wojnie zajęła się pra­cą pedag., uczyła w szkołach muz. w Gdańsku (1945/46), Szczecinie (1946/47) i w ogniskach muz. WTM (1951-60). W 1953-57 była równocześnie zatrudniona w operze warsz. jako korepetytor. Na emeryturę przeszła 1 IV 1961.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994


Źródła:
1)

śpiewaczka;

Właściwie Maria Krzywiec, zamężna Kramarew. Była córką Józefa K., żoną Aleksandra Kramarewa. Studia wokalne odbyła w konserwatorium w Mo­skwie (1913-17) pod kier. A. Sequarda-Różańskiego i we Włoszech u Gianiny Russ. W 1917-19 pra­cowała w operetce w Kijowie, nast. w t. warsz.: Miraż (sez. 1920/21) i Nowy (1921/22), potem wy­stępowała w imprezach objazdowych. W sez. 1930/31 przyjęta do zespołu opery lwow., m.in. brała tam udział w przedstawieniach Uczty szyderców U. Giordana. W sez. letnim 1931 z zespołem tego teatru występowała w Krakowie. Po występie w tyt. partii Toski 30 XII 1931 w warsz. T. Wielkim pozostała tu cztery sez.; zdobyła uznanie za wykonanie wiel­kich, dram. partii, takich, jak tyt. w Turandot i Aidzie oraz Zyglindy w Walkirii. Śpiewała też z powodzeniem inne partie sopranowe, jak tyt. w Halce i Hrabinie, Marynka (Janek), Amelia (Bal maskowy), Francesca (Francesca da Rimini), Liza (Dama pikowa), George Sand (Chopin), Anita (Jazz-band, Murzyn i kobiety). W marcu 1933 wystąpiła w operze pozn. w „Tosce”. W 1935-39 śpiewała w zespołach objazdowych. Po wojnie zajęła się pra­cą pedag., uczyła w szkołach muz. w Gdańsku (1945/46), Szczecinie (1946/47) i w ogniskach muz. WTM (1951-60). W 1953-57 była równocześnie zatrudniona w operze warsz. jako korepetytor. Na emeryturę przeszła 1 IV 1961.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *