Horbowska Kazimiera

Kazimiera Horbowska (Dobry wieczór! Kurier czerwony nr 6, 1939)
Horbowska Kazimiera
Data urodzenia:
1885-12-31 Doleck
Data śmierci:
1957-08-20 Skolimów

śpiewaczka,aktorka;

Kazimiera, Mira Horbowska, zamężna Wawrzkowicz  Była córką Władysława H. i Rozalii z Jaworskich, bratanicą Mieczysława H., żoną śpiewaka Mariana Wawrzkowicza. Jeszcze będąc uczennicą występowała w Warszawie jako deklamatorka i śpiewaczka na kon­certach (m.in. 25 IV 1901 w sali Tow. Wioślarskiego). Śpiewu uczyła się w Warszawie u J. Rybaczkowa, potem w Moskwie u U. Masettiego. W 1910 występo­wała w Kaliszu w zespole S. Książka-Staszewskiego (zapewne debiut), potem w t. Momus w Warszawie, a jesienią tego roku została przyjęta do chóru WTR. W sez. 1912/13 występowała w t. lub., w sez. 1914/15 w warsz. T. Nowości. W 1915 wyjechała do Rosji i śpiewała w Moskwie w pol. operetce pod kierunkiem W. Rapackiego-syna (1916), a także w ros. zespołach operetkowych i operowych w Petersburgu i Baku. W 1918 wróciła do Polski i występowała w Warszawie w T. Nowości (1918-21), a także w t. Miraż (1918-19). Stale też wyjeżdżała na koncerty do różnych miast pol­skich, m.in. do Bydgoszczy, Grodna. W 1922 występo­wała w t. Stańczyk, w 1924 w t. Operetka-Wodewil oraz w t. Qui Pro Quo, w 1925-26 w t. Eldorado. W 1927 była na występach gościnnych we Lwowie, a w 1928 w Wilnie. 11 X 1928 (wg PŚB 1926) wyszła za mąż za śpiewaka Mariana Wawrzkowicza, ale występowała nadal pod nazwiskiem H. W 1928 brała udział w tour­nee po Polsce z zespołem wystawiającym m.in. operetkę Paganini. W sez. 1929/30 należała do zespołu T. Miej­skich we Lwowie, a w lecie 1930 z operetką lwów. występowała w Krakowie. W 1931-32 śpiewała w t. Bagatela oraz w T. Nowości. Później próbowała przejść na role komediowe, m.in. w 1939 występowała w T. Ka­meralnym w Warszawie w roli Ciotki (Dom wariatów). Grała także w filmach. Podczas II wojny świat. nie występowała. 16 XI 1946 obchodziła jubileusz trzydzie­stolecia pracy śpiewając na koncercie w Warszawie. Później występowała w objazdowych zespołach ope­retkowych i brała udział w audycjach radiowych. W 1949-51 pracowała jako kontroler wokalny w Artosie, później mieszkała w Schronisku Artystów Wete­ranów Scen Polskich w Skolimowie. Obdarzona pięknym głosem sopranowym i dobrymi warunkami scenicznymi w młodości uważana była za dobrze wyszkoloną i wszechstronną śpiewaczkę, choć zarzucano jej braki w interpretacji aktorskiej. Śpiewała głównie w operetkach m.in. takie partie jak Angela (Hrabia Luxemburg), Zorika (Miłość cygańska), Jane (Rozwódka), Germana (Dzwony kornewilskie), Maria Anna Elżbieta (Paganini). Występowała też niekiedy w operach, m.in. w partii tyt. w Halce oraz w partii Tatiany (Eugeniusz Oniegin).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973


Źródła:
1)

śpiewaczka,aktorka;

Kazimiera, Mira Horbowska, zamężna Wawrzkowicz  Była córką Władysława H. i Rozalii z Jaworskich, bratanicą Mieczysława H., żoną śpiewaka Mariana Wawrzkowicza. Jeszcze będąc uczennicą występowała w Warszawie jako deklamatorka i śpiewaczka na kon­certach (m.in. 25 IV 1901 w sali Tow. Wioślarskiego). Śpiewu uczyła się w Warszawie u J. Rybaczkowa, potem w Moskwie u U. Masettiego. W 1910 występo­wała w Kaliszu w zespole S. Książka-Staszewskiego (zapewne debiut), potem w t. Momus w Warszawie, a jesienią tego roku została przyjęta do chóru WTR. W sez. 1912/13 występowała w t. lub., w sez. 1914/15 w warsz. T. Nowości. W 1915 wyjechała do Rosji i śpiewała w Moskwie w pol. operetce pod kierunkiem W. Rapackiego-syna (1916), a także w ros. zespołach operetkowych i operowych w Petersburgu i Baku. W 1918 wróciła do Polski i występowała w Warszawie w T. Nowości (1918-21), a także w t. Miraż (1918-19). Stale też wyjeżdżała na koncerty do różnych miast pol­skich, m.in. do Bydgoszczy, Grodna. W 1922 występo­wała w t. Stańczyk, w 1924 w t. Operetka-Wodewil oraz w t. Qui Pro Quo, w 1925-26 w t. Eldorado. W 1927 była na występach gościnnych we Lwowie, a w 1928 w Wilnie. 11 X 1928 (wg PŚB 1926) wyszła za mąż za śpiewaka Mariana Wawrzkowicza, ale występowała nadal pod nazwiskiem H. W 1928 brała udział w tour­nee po Polsce z zespołem wystawiającym m.in. operetkę Paganini. W sez. 1929/30 należała do zespołu T. Miej­skich we Lwowie, a w lecie 1930 z operetką lwów. występowała w Krakowie. W 1931-32 śpiewała w t. Bagatela oraz w T. Nowości. Później próbowała przejść na role komediowe, m.in. w 1939 występowała w T. Ka­meralnym w Warszawie w roli Ciotki (Dom wariatów). Grała także w filmach. Podczas II wojny świat. nie występowała. 16 XI 1946 obchodziła jubileusz trzydzie­stolecia pracy śpiewając na koncercie w Warszawie. Później występowała w objazdowych zespołach ope­retkowych i brała udział w audycjach radiowych. W 1949-51 pracowała jako kontroler wokalny w Artosie, później mieszkała w Schronisku Artystów Wete­ranów Scen Polskich w Skolimowie. Obdarzona pięknym głosem sopranowym i dobrymi warunkami scenicznymi w młodości uważana była za dobrze wyszkoloną i wszechstronną śpiewaczkę, choć zarzucano jej braki w interpretacji aktorskiej. Śpiewała głównie w operetkach m.in. takie partie jak Angela (Hrabia Luxemburg), Zorika (Miłość cygańska), Jane (Rozwódka), Germana (Dzwony kornewilskie), Maria Anna Elżbieta (Paganini). Występowała też niekiedy w operach, m.in. w partii tyt. w Halce oraz w partii Tatiany (Eugeniusz Oniegin).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *