Hupertowa Janina

Hupertowa Janina
Data urodzenia:
1908-12-08 Warszawa
Data śmierci:
1961-12-06 Warszawa

śpiewaczka (mezzosopran);

Śpiewu uczy­ła się u W. Brzezińskiego w Warszawie i T. Lierhammera w Wiedniu, a także we Włoszech, gry scenicznej u H. Kawalskiego i Z. Zalewskiego, a muzyki u A. Dołżyckiego. 31 VII 1930 debiutowała w partii tyt. w Car­men w operze poznańskiej. 21 VIII śpiewała tę samą partię w Krakowie, a we wrześniu tego roku zaanga­żowała się do T. Wielkiego w Warszawie. W sez. 1930/31 śpiewała trzynaście partii, m.in. Jadwigę (Straszny dwór) i Pastuszka (Tosca). W sez. 1932/33 występowała we Lwowie, a od 1 X 1933 została zaan­gażowana do opery pozn., gdzie śpiewała m.in. Mag­dalenę (Rigoletto), Suzuki (Madame Butterfly), Ulrykę (Bal maskowy) i Amneris (Aida). 25 V 1934 wystąpiła w partii Carmen w T. Wielkim w Warszawie i w zespole tego t. pozostała do wybuchu II wojny świat.; śpiewała siedemnaście partii, m.in. Olgę (Eugeniusz Oniegin), Marynę (Borys Godunow), Bronię (Hrabina). Wystę­powała gościnnie, m.in. w Krakowie (1936,1937), a tak­że w Niemczech, Rumunii, Włoszech, Finlandii, Estonii i Łotwie. Śpiewała często w Polskim Radiu oraz na koncertach symfonicznych, m.in. w Requiem G. Ver­diego, IX Symfonii L. van Beethovena, Stabat Mater K. Szymanowskiego. Od 1945 była solistką Polskiego Radia. W sez. 1948/49 śpiewała w Operze Warszaw­skiej, później w Filharmonii Narodowej.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973


Źródła:
1)

śpiewaczka (mezzosopran);

Śpiewu uczy­ła się u W. Brzezińskiego w Warszawie i T. Lierhammera w Wiedniu, a także we Włoszech, gry scenicznej u H. Kawalskiego i Z. Zalewskiego, a muzyki u A. Dołżyckiego. 31 VII 1930 debiutowała w partii tyt. w Car­men w operze poznańskiej. 21 VIII śpiewała tę samą partię w Krakowie, a we wrześniu tego roku zaanga­żowała się do T. Wielkiego w Warszawie. W sez. 1930/31 śpiewała trzynaście partii, m.in. Jadwigę (Straszny dwór) i Pastuszka (Tosca). W sez. 1932/33 występowała we Lwowie, a od 1 X 1933 została zaan­gażowana do opery pozn., gdzie śpiewała m.in. Mag­dalenę (Rigoletto), Suzuki (Madame Butterfly), Ulrykę (Bal maskowy) i Amneris (Aida). 25 V 1934 wystąpiła w partii Carmen w T. Wielkim w Warszawie i w zespole tego t. pozostała do wybuchu II wojny świat.; śpiewała siedemnaście partii, m.in. Olgę (Eugeniusz Oniegin), Marynę (Borys Godunow), Bronię (Hrabina). Wystę­powała gościnnie, m.in. w Krakowie (1936,1937), a tak­że w Niemczech, Rumunii, Włoszech, Finlandii, Estonii i Łotwie. Śpiewała często w Polskim Radiu oraz na koncertach symfonicznych, m.in. w Requiem G. Ver­diego, IX Symfonii L. van Beethovena, Stabat Mater K. Szymanowskiego. Od 1945 była solistką Polskiego Radia. W sez. 1948/49 śpiewała w Operze Warszaw­skiej, później w Filharmonii Narodowej.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.