Kucharski Wacław

Kucharski Wacław
Data urodzenia:
1893-09-14 Warszawa
Data śmierci:
1966-09-29 Warszawa

aktor,śpiewak;

Był synem Józefa i Walerii K., mężem Stanisławy z Pawlaczków. Gry scen. uczył się pryw., uczęszczał też na lekcje śpiewu do E. Mossakowskiego. We­dług własnej relacji, debiutował w Płocku w 1911. W sez. 1912/13 prawdopodobnie on (imienia brak) występował w T. Popularnym A. Mielewskiego w Łodzi, m.in. w roli Grzesia (Miód kasztelański), nast. aż do 1919 grał w zespołach prowincjonalnych z wyjątkiem sez. 1915/16, kiedy był w zespole T. Powszechnego przy ul. Chłodnej w Warszawie. W 1920-21 występował w t. frontowym pod kier. A. Szarkowskiego oraz w T. Miejskim w Grodnie, w sez. 1921/22 w warsz. kabarecie Qui Pro Quo, w którym w tym czasie grał też Jan K. (zob. t. 1) i występy ich bywają trudne do rozróżnienia. W sez. 1922/23 i 1924/25 był aktorem warsz. T. Pras­kiego, gdzie grał m.in. Glabriona (Lygia), Skrzeczka (Podróż diabła na wesele), Fedorenkę (Śmierć Okrzei), Żandarma (Siedmiu powieszonych). Następ­nie, aż do wybuchu II wojny świat., występował w warsz. t.: Morskie Oko (1929, 1930), Wesołe Oko (1931), Cyganeria (1933), Stara Banda (1934), Cyrulik Warszawski (1938), Figaro (1939). Ponadto w sez. 1932/33 krótko grał w T. Artystów, m.in. Oficera Służbowego (Rasputin). Z zespołami warsz. wyjeżdżał na gościnne występy do innych miast, np. w lecie 1930 do Kalisza i Przemyśla (pod kier. W. Waltera). W czasie II wojny świat. pracował m.in. jako księgowy w T. Komedia w Warszawie (1942-44). Po powstaniu warsz. był w obozie w Pruszkowie, potem znalazł się w Częstochowie, gdzie, wg własnej relacji, w pierwszych miesiącach po wojnie należał do zrzeszenia aktorów; nast. sam zorganizował zespół teatr. w Łodzi, z którym wy­stępował też w Warszawie. W czerwcu 1945 został zaangażowany do zespołu T. Syrena w Łodzi, z którym przeniósł się do Warszawy. Od sez. 1951/52 występował w warsz. T. Nowym, a po przekształ­ceniu go w Operetkę (1955), pozostał nadal w jej zespole w charakterze inspicjenta i wykonawcy wie­lu epizodycznych ról (także w latach sześćdziesią­tych, po przejściu na emeryturę), jak: Tragarz (Życie paryskie), Rejent i Strażak (Girofle-Girofla), Sekun­dant II (Can-Can), Strażak (Mam’zelle Nitouche), Onufry (Student żebrak), Mameluk (Czarujący Giulio). W 1961 obchodził jubileusz pięćdziesięciolecia pracy; scenę opuścił ostatecznie z końcem sez. 1963/64. Był działaczem ZASP-u, okresowo wchodził w skład Zarządu Głównego (1931).

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994


Źródła:
1)

aktor,śpiewak;

Był synem Józefa i Walerii K., mężem Stanisławy z Pawlaczków. Gry scen. uczył się pryw., uczęszczał też na lekcje śpiewu do E. Mossakowskiego. We­dług własnej relacji, debiutował w Płocku w 1911. W sez. 1912/13 prawdopodobnie on (imienia brak) występował w T. Popularnym A. Mielewskiego w Łodzi, m.in. w roli Grzesia (Miód kasztelański), nast. aż do 1919 grał w zespołach prowincjonalnych z wyjątkiem sez. 1915/16, kiedy był w zespole T. Powszechnego przy ul. Chłodnej w Warszawie. W 1920-21 występował w t. frontowym pod kier. A. Szarkowskiego oraz w T. Miejskim w Grodnie, w sez. 1921/22 w warsz. kabarecie Qui Pro Quo, w którym w tym czasie grał też Jan K. (zob. t. 1) i występy ich bywają trudne do rozróżnienia. W sez. 1922/23 i 1924/25 był aktorem warsz. T. Pras­kiego, gdzie grał m.in. Glabriona (Lygia), Skrzeczka (Podróż diabła na wesele), Fedorenkę (Śmierć Okrzei), Żandarma (Siedmiu powieszonych). Następ­nie, aż do wybuchu II wojny świat., występował w warsz. t.: Morskie Oko (1929, 1930), Wesołe Oko (1931), Cyganeria (1933), Stara Banda (1934), Cyrulik Warszawski (1938), Figaro (1939). Ponadto w sez. 1932/33 krótko grał w T. Artystów, m.in. Oficera Służbowego (Rasputin). Z zespołami warsz. wyjeżdżał na gościnne występy do innych miast, np. w lecie 1930 do Kalisza i Przemyśla (pod kier. W. Waltera). W czasie II wojny świat. pracował m.in. jako księgowy w T. Komedia w Warszawie (1942-44). Po powstaniu warsz. był w obozie w Pruszkowie, potem znalazł się w Częstochowie, gdzie, wg własnej relacji, w pierwszych miesiącach po wojnie należał do zrzeszenia aktorów; nast. sam zorganizował zespół teatr. w Łodzi, z którym wy­stępował też w Warszawie. W czerwcu 1945 został zaangażowany do zespołu T. Syrena w Łodzi, z którym przeniósł się do Warszawy. Od sez. 1951/52 występował w warsz. T. Nowym, a po przekształ­ceniu go w Operetkę (1955), pozostał nadal w jej zespole w charakterze inspicjenta i wykonawcy wie­lu epizodycznych ról (także w latach sześćdziesią­tych, po przejściu na emeryturę), jak: Tragarz (Życie paryskie), Rejent i Strażak (Girofle-Girofla), Sekun­dant II (Can-Can), Strażak (Mam’zelle Nitouche), Onufry (Student żebrak), Mameluk (Czarujący Giulio). W 1961 obchodził jubileusz pięćdziesięciolecia pracy; scenę opuścił ostatecznie z końcem sez. 1963/64. Był działaczem ZASP-u, okresowo wchodził w skład Zarządu Głównego (1931).

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *