Szczucka Halina

Szczucka Halina
Data urodzenia:
1905-11-01 Warszawa
Data śmierci:
1990-08-23 Warszawa

 

tancerka;

Właściwie Halina Maria Szczucka 1° v. Baliszewska, 2 ° Matlińska. Była córką Stanisława Sz. i Rozalii Marii z domu Czarneckiej; żoną najpierw tancerza Sylwina Konrada Baliszewskiego (ślub 21 VII 1929 w Warszawie), potem Władysława Leonarda Matlińskiego (ślub 28 III 1959 w Warszawie). W 1914-19 uczyła się w warsz. szkole baletowej i jeszcze jako uczennica występowała na scenie T.Wielkego, m.in. jako Krasnoludek w Baśni letniej (1917), Chłopiec w Szeherezadzie, Lalka niebieska w Wieszczce lalek (sez.1917/18). W 1919 zaangażowana do zespołu baletu T.Wielkiego, występowała najpierw w tańcach zespołowych, ale szybko objęła stanowisko koryfejki, a później solistki i do 1939 była na scenie warsz. Opery b. cenioną, utytułowaną tancerką, która występowała niemal w każdej premierze T. Wielkiego.

Prócz tańców przeznaczonych dla koryfejek, wykonywała też wiele ról i epizodów solowych zarówno w baletach jak i scenach baletowych w operach i operetkach. W Panu Twardowskim L. Różyckiego tańczyła, prócz mazurka, oberka i tańca gamelan, m.in. Wiślankę (1921), Rusałkę (1926), Wiochnę (1932, 1934), Krsawicę (1937); Lizetcie, czyli Córce źle strzeżonej  np. Przyjaciółkę Lizetty  i Pracowitą Prządkę (1922, 1927); w Narcyzie Beocjanina (1922); w Bajce L.M. Rogowskiego; poloneza, mazura, taniec motyli, krakowiaka i oberka (1923). Przez wiele lat tańczyła w Szopenianie (np. w 1924, 1925, 1928, 1930) Występowała też m.in. w 1924: w tańcu Hesperyd i Gracji oraz w pas de trois w Nocy Walpurgi; w 1926 jako: Młodzieniec (Dafnis i Chloe), Mamka (Pietruszka), Kwiat paproci (Kupała); w 1927 Lalka Hiszpanka (Wieszczka lalek); 1928 Odaliska (Szeherezada), Srebrna rybka i Służebnica (Syrena); w 1930 Cyganka (Święto ognia), w solowym tańcu w Czarodziejskim fleciku , a w Borucie w tańcu diabelskim ,,Złoto”, w 1931 Księżniczka (Płomienny ptak); w 1933 Koryfejka (Obrazek sprzed stu laty); w 1934 Rusałka (Świtezianka). W operach tańczyła m.in. od sez. 1921/22 przez wiele lat w Halce (polonez, mazur, tańce góralskie), Goplanie (jako Lilia, Nimfa, Tulipan); w 1924 w Aidzie, Żydówce (walc); w 1925 w Balu maskowym (menuet) Rigoletcie (galop); w 1926 w Dziewczynie z Zachodu (w scenie z wężem); w 1928 w Hrabinie (jako kawaler). W operetkach występowała np. w Orfeuszu w piekle (1930), Giuditcie (taniec hiszpański; 1934), Słońcu Meksyku, Manewrach jesiennych (czardasz; 1938).

W 1925 brała udział w występach gościnnych zespołu T.Wielkiego w paryskiej Operze, a w 1934 w tournée baletu warsz. w Rumunii i na Węgrzech. W czasie wojny i okupacji niemieckiej nie występowała.W 1949 należała jeszcze do ZASP-u. W 1975 otrzymała emeryturę twórczą.

Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III 1910-2000 M-Ż Warszawa 2016


Źródła:
1)

 

tancerka;

Właściwie Halina Maria Szczucka 1° v. Baliszewska, 2 ° Matlińska. Była córką Stanisława Sz. i Rozalii Marii z domu Czarneckiej; żoną najpierw tancerza Sylwina Konrada Baliszewskiego (ślub 21 VII 1929 w Warszawie), potem Władysława Leonarda Matlińskiego (ślub 28 III 1959 w Warszawie). W 1914-19 uczyła się w warsz. szkole baletowej i jeszcze jako uczennica występowała na scenie T.Wielkego, m.in. jako Krasnoludek w Baśni letniej (1917), Chłopiec w Szeherezadzie, Lalka niebieska w Wieszczce lalek (sez.1917/18). W 1919 zaangażowana do zespołu baletu T.Wielkiego, występowała najpierw w tańcach zespołowych, ale szybko objęła stanowisko koryfejki, a później solistki i do 1939 była na scenie warsz. Opery b. cenioną, utytułowaną tancerką, która występowała niemal w każdej premierze T. Wielkiego.

Prócz tańców przeznaczonych dla koryfejek, wykonywała też wiele ról i epizodów solowych zarówno w baletach jak i scenach baletowych w operach i operetkach. W Panu Twardowskim L. Różyckiego tańczyła, prócz mazurka, oberka i tańca gamelan, m.in. Wiślankę (1921), Rusałkę (1926), Wiochnę (1932, 1934), Krsawicę (1937); Lizetcie, czyli Córce źle strzeżonej  np. Przyjaciółkę Lizetty  i Pracowitą Prządkę (1922, 1927); w Narcyzie Beocjanina (1922); w Bajce L.M. Rogowskiego; poloneza, mazura, taniec motyli, krakowiaka i oberka (1923). Przez wiele lat tańczyła w Szopenianie (np. w 1924, 1925, 1928, 1930) Występowała też m.in. w 1924: w tańcu Hesperyd i Gracji oraz w pas de trois w Nocy Walpurgi; w 1926 jako: Młodzieniec (Dafnis i Chloe), Mamka (Pietruszka), Kwiat paproci (Kupała); w 1927 Lalka Hiszpanka (Wieszczka lalek); 1928 Odaliska (Szeherezada), Srebrna rybka i Służebnica (Syrena); w 1930 Cyganka (Święto ognia), w solowym tańcu w Czarodziejskim fleciku , a w Borucie w tańcu diabelskim ,,Złoto”, w 1931 Księżniczka (Płomienny ptak); w 1933 Koryfejka (Obrazek sprzed stu laty); w 1934 Rusałka (Świtezianka). W operach tańczyła m.in. od sez. 1921/22 przez wiele lat w Halce (polonez, mazur, tańce góralskie), Goplanie (jako Lilia, Nimfa, Tulipan); w 1924 w Aidzie, Żydówce (walc); w 1925 w Balu maskowym (menuet) Rigoletcie (galop); w 1926 w Dziewczynie z Zachodu (w scenie z wężem); w 1928 w Hrabinie (jako kawaler). W operetkach występowała np. w Orfeuszu w piekle (1930), Giuditcie (taniec hiszpański; 1934), Słońcu Meksyku, Manewrach jesiennych (czardasz; 1938).

W 1925 brała udział w występach gościnnych zespołu T.Wielkiego w paryskiej Operze, a w 1934 w tournée baletu warsz. w Rumunii i na Węgrzech. W czasie wojny i okupacji niemieckiej nie występowała.W 1949 należała jeszcze do ZASP-u. W 1975 otrzymała emeryturę twórczą.

Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III 1910-2000 M-Ż Warszawa 2016

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *