Niemirzanka Loda

Loda Niemirzanka (Świat, nr 19, 1936)
Niemirzanka Loda
Data urodzenia:
1906-11-23 Pruszków
Data śmierci:
1984-08-14 Londyn

aktorka, tancerka;

Właściwie Leokadia Niemira, zamężna Kauzik, także Ostrowska Kopczyńska. Była córką Franciszka Niemiry i Ludwiki ze Schmidtów; drugą żoną Stanisława Kauzika (pseud. polityczny Dołęga-Modrzewski), prawnika i polityka, od 1923 szefa Biura Prezydialnego Min. Skarbu RP, a od 1941 dyr. Departamentu Inf. w konspiracyjnej Delegaturze Rządu na Kraj, od 1945 członka Rządu RP na uchodźstwie (ślub w styczniu 1937). Podana wyżej data urodzenia nieprawdziwa , ponieważ w sez. 1922/23 jest wymieniana w zespole pod kier. J. Cieplińskiego w T. Polskim w Katowicach, w sez. 1923/24 została zaangażowana przez F. Rychłowskiego do zespołu baletu T. Wielkiego na Pohulance w Wilnie, a już wcześniej, jak podawała, uczyła się w Warszawie w Gimn. J. Taczanowskiej i szkole baletowej. Po zamążpójściu przeniosła się do Łodzi, gdzie pobierała lekcje gry aktorskiej, a w sez. 1926/27 grała w T. Popularnym role : Ninou (Czerwona maska), Jadzi (Ach te pensjonarki), Heleny (Grube ryby), Julki (Szukajcie dziecka), Michasi (Karnawał w Warszawie), Kasi (Ciotka Karola), Jacobiny (Cnotliwa Zuzanna). W 1927 zdała egzamin aktorski ZASP-u. Od sez. 1927/28 do 1930 występowała w T. Miejskim , m.in. w Fenomenalnej umowie (Agnes,1929); Kwadraturze koła, W czepku urodzonym -1929. Z zespołem łódz. w październiku 1929 odwiedziła Kalisz. Od 1930 do wybuchu II wojny światowej występowała w Warszawie, w t. rewiowych, operetkowych i kabaretach: Ananas, Wesoły Wieczór (i z nim w lipcu 1931 we Lwowie), Wesołe Oko, Kameleon, Hollywood, Nowy Momus, Wielka Operetka, Cyrulik Warszawski. Niekiedy grała w komediach w t. dram. , np. w T. Kameralnym Emmę (Perfumy mojej żony,1933), w T. Ateneum Córkę (Mądra mama, 1935), w T. Letnim wyróżniła się w ,,zabawnej, pełnej wdzięku i dowcipu” (Boy), ,,granej doskonale” (K.Irzykowski) roli Marii (Miłość przy świecach, 1937), tu wystąpiła też jako Diva rewiowa (Pod zarządem przymusowym, 1938). W 1939 w Sali Filharmonii Warsz. brała udział w programie z okazji jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej L.Messal, a w t. 8¹5 grała w Baronie Kimmlu, jedną z dwóch ,,miłych śpiewnych amantek” (Boy). Była zgrabną, ładną tancerką, aktorką, piosenkarką i popularną aktorką filmową; szczególnie w latach 30-tych; zagrała m.in. w : Dziesięciu z Pawiaka, Ułani, ułani, chłopcy malowani, Księżnej Łowickiej, Szpiegu w masce, Wyroku życia, Ada to nie wypada, Książątku, Renie, Moi rodzice rozwodzą się.

W czasie okupacji niemieckiej nie występowała, wspierała męża w jego konspiracyjnej pracy, sama działała też w ruchu oporu. Po wojnie występowała dorywczo, a w sez. 1951/52 należała do zespołu T.Dramatycznych w Częstochowie; grała m.in.: Hortensję (Mirandolina), Panią  z pieskiem (Wodewil warszawski). Od 1 XI 1955 do 1956 grała sporadycznie w T. Młodej Warszawy. Później wyjechała za granicę.

Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III 1910-2000 M-Ż Warszawa 2017


Źródła:
1)

aktorka, tancerka;

Właściwie Leokadia Niemira, zamężna Kauzik, także Ostrowska Kopczyńska. Była córką Franciszka Niemiry i Ludwiki ze Schmidtów; drugą żoną Stanisława Kauzika (pseud. polityczny Dołęga-Modrzewski), prawnika i polityka, od 1923 szefa Biura Prezydialnego Min. Skarbu RP, a od 1941 dyr. Departamentu Inf. w konspiracyjnej Delegaturze Rządu na Kraj, od 1945 członka Rządu RP na uchodźstwie (ślub w styczniu 1937). Podana wyżej data urodzenia nieprawdziwa , ponieważ w sez. 1922/23 jest wymieniana w zespole pod kier. J. Cieplińskiego w T. Polskim w Katowicach, w sez. 1923/24 została zaangażowana przez F. Rychłowskiego do zespołu baletu T. Wielkiego na Pohulance w Wilnie, a już wcześniej, jak podawała, uczyła się w Warszawie w Gimn. J. Taczanowskiej i szkole baletowej. Po zamążpójściu przeniosła się do Łodzi, gdzie pobierała lekcje gry aktorskiej, a w sez. 1926/27 grała w T. Popularnym role : Ninou (Czerwona maska), Jadzi (Ach te pensjonarki), Heleny (Grube ryby), Julki (Szukajcie dziecka), Michasi (Karnawał w Warszawie), Kasi (Ciotka Karola), Jacobiny (Cnotliwa Zuzanna). W 1927 zdała egzamin aktorski ZASP-u. Od sez. 1927/28 do 1930 występowała w T. Miejskim , m.in. w Fenomenalnej umowie (Agnes,1929); Kwadraturze koła, W czepku urodzonym -1929. Z zespołem łódz. w październiku 1929 odwiedziła Kalisz. Od 1930 do wybuchu II wojny światowej występowała w Warszawie, w t. rewiowych, operetkowych i kabaretach: Ananas, Wesoły Wieczór (i z nim w lipcu 1931 we Lwowie), Wesołe Oko, Kameleon, Hollywood, Nowy Momus, Wielka Operetka, Cyrulik Warszawski. Niekiedy grała w komediach w t. dram. , np. w T. Kameralnym Emmę (Perfumy mojej żony,1933), w T. Ateneum Córkę (Mądra mama, 1935), w T. Letnim wyróżniła się w ,,zabawnej, pełnej wdzięku i dowcipu” (Boy), ,,granej doskonale” (K.Irzykowski) roli Marii (Miłość przy świecach, 1937), tu wystąpiła też jako Diva rewiowa (Pod zarządem przymusowym, 1938). W 1939 w Sali Filharmonii Warsz. brała udział w programie z okazji jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej L.Messal, a w t. 8¹5 grała w Baronie Kimmlu, jedną z dwóch ,,miłych śpiewnych amantek” (Boy). Była zgrabną, ładną tancerką, aktorką, piosenkarką i popularną aktorką filmową; szczególnie w latach 30-tych; zagrała m.in. w : Dziesięciu z Pawiaka, Ułani, ułani, chłopcy malowani, Księżnej Łowickiej, Szpiegu w masce, Wyroku życia, Ada to nie wypada, Książątku, Renie, Moi rodzice rozwodzą się.

W czasie okupacji niemieckiej nie występowała, wspierała męża w jego konspiracyjnej pracy, sama działała też w ruchu oporu. Po wojnie występowała dorywczo, a w sez. 1951/52 należała do zespołu T.Dramatycznych w Częstochowie; grała m.in.: Hortensję (Mirandolina), Panią  z pieskiem (Wodewil warszawski). Od 1 XI 1955 do 1956 grała sporadycznie w T. Młodej Warszawy. Później wyjechała za granicę.

Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III 1910-2000 M-Ż Warszawa 2017

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *