Ceranka Hanna

Ceranka Hanna
Data urodzenia:
1903-09-29 Warszawa
Data śmierci:
1998-01-06 Monteral (Kanada)

Właściwie Hanna Ceranka zamężna Poznańska

aktorka;

W 1924 ukończyła Oddział Dramatyczny przy Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie . Na sez. 1924/25 zaangażowała się do T.Miejskiego w Bydgoszczy. W sez.1925/26 występowała w T.Miejskim w Łucku, np. w roli Jagny ( Chłopi ). W sierpniu 1926 z zespołem pn. Komedia gościła  w Płocku ( grano Dla szczęścia i Miłość i pokusę ). Od października do grudnia 1926 brała udział w objeździe z zespołem Karola Adwentowicza m.in. w Płocku,Kielcach,Częstochowie,Radomiu,Kaliszu. W sez. 1927/28 była aktorką w Miejskim T.Rozmaitości w Częstochowie. Od czerwca do sierpnia 1928 grała w T.Miejskim w Kaliszu. W sierpniu 1928 w T.Nowości wystąpiła w tyt. roli w Małce Szwarcenkopf w rez. A.Marka ( prem. 25.VIII ) a następnie wyjeżdżała  z tym zespołem do Kielc     i Białej Podlaskiej . W sez. 1928/29 grała ponownie w Częstochowie m.in. rolę Małki Szwarcenkopf. W sez. 1929/30 i 1930/31 występowała w T.Miejskich w Wilnie , gdzie powierzano jej duże role i odpowiedzialne role, rozmaicie jednak oceniane . Zagrała m.in.: Annę ( Karol i Anna ), Panią Rollison ( Dziady ), Pallas Atenę ( Noc listopadowa ). Krytykował jej rolę Luison ( Maski ) i Barbary ( Jesienne skrzypce ) B.Limanowski .Podobała mu się natomiast  jako Szajndla w Mirli Efros, którą grała u boku Wandy Siemaszkowej : „Była panna Ceranka ,tym czym powinna być w sztuce – okropną jędzą i utrzymała się tak do końca , nie kokietując nikgo i nie starając się wydać lepszą”. W sez.1931/32 i 1932/33 w T.Kameralnym w Częstochowie , jako Hanna Ceranka-Poznańska występowała w wielu pierwszoplanowych rolach, najczęściej dramatycznych ,do których przyznawano jej szczególne predyspozycje ; zagrała m.in. tyt. rolę w Nauczycielce (1931), Teresę ( Szczęście od jutra , 1932 ), Jewdochę ( Sędziowie,1932 ), którą wg recenzenta  ” Słowa Częstochowskiego” grała ” wybuchowo, miała momenty porywające i przekonywujące , operowała jednak nieco za szczodrze głosem i ruchem i zbyt cieła wiersz”. W 1933 zagrała Monikę ( Sprawa    Moniki ), Julię ( Wilki w nocy ), Podstolinę ( Fircyk w zalotach ), a w 1934 Panią Nolę ( Zalotnicy niebiescy ). Potem zrezygnowała ze sceny. Do 1939 należała jeszcze do ZASP-u.

W lutym 1940 wraz z rodziną opuściła Polskę. Do Kanady dotarła w sierpniu 1942. W Montrealu zaangażowała się w działalność filmową i pojawiła się w kilku filmach National Board of Canada , oraz dwóch niezależnych filmach. Występowała w wielu programach telewizyjnych  telewizji CBC. Wystąpiła także w wielu sztukach .

  • Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III ( Warszawa 2017)
  • Serdeczne podziękowania dla Pana Andrew Poznanski , syna Hanny Ceranki – Poznańskiej , za przekazanie oraz możliwość udostępnienia  informacji dotyczących powojennych losów aktorki.

Źródła:
1)

Właściwie Hanna Ceranka zamężna Poznańska

aktorka;

W 1924 ukończyła Oddział Dramatyczny przy Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie . Na sez. 1924/25 zaangażowała się do T.Miejskiego w Bydgoszczy. W sez.1925/26 występowała w T.Miejskim w Łucku, np. w roli Jagny ( Chłopi ). W sierpniu 1926 z zespołem pn. Komedia gościła  w Płocku ( grano Dla szczęścia i Miłość i pokusę ). Od października do grudnia 1926 brała udział w objeździe z zespołem Karola Adwentowicza m.in. w Płocku,Kielcach,Częstochowie,Radomiu,Kaliszu. W sez. 1927/28 była aktorką w Miejskim T.Rozmaitości w Częstochowie. Od czerwca do sierpnia 1928 grała w T.Miejskim w Kaliszu. W sierpniu 1928 w T.Nowości wystąpiła w tyt. roli w Małce Szwarcenkopf w rez. A.Marka ( prem. 25.VIII ) a następnie wyjeżdżała  z tym zespołem do Kielc     i Białej Podlaskiej . W sez. 1928/29 grała ponownie w Częstochowie m.in. rolę Małki Szwarcenkopf. W sez. 1929/30 i 1930/31 występowała w T.Miejskich w Wilnie , gdzie powierzano jej duże role i odpowiedzialne role, rozmaicie jednak oceniane . Zagrała m.in.: Annę ( Karol i Anna ), Panią Rollison ( Dziady ), Pallas Atenę ( Noc listopadowa ). Krytykował jej rolę Luison ( Maski ) i Barbary ( Jesienne skrzypce ) B.Limanowski .Podobała mu się natomiast  jako Szajndla w Mirli Efros, którą grała u boku Wandy Siemaszkowej : „Była panna Ceranka ,tym czym powinna być w sztuce – okropną jędzą i utrzymała się tak do końca , nie kokietując nikgo i nie starając się wydać lepszą”. W sez.1931/32 i 1932/33 w T.Kameralnym w Częstochowie , jako Hanna Ceranka-Poznańska występowała w wielu pierwszoplanowych rolach, najczęściej dramatycznych ,do których przyznawano jej szczególne predyspozycje ; zagrała m.in. tyt. rolę w Nauczycielce (1931), Teresę ( Szczęście od jutra , 1932 ), Jewdochę ( Sędziowie,1932 ), którą wg recenzenta  ” Słowa Częstochowskiego” grała ” wybuchowo, miała momenty porywające i przekonywujące , operowała jednak nieco za szczodrze głosem i ruchem i zbyt cieła wiersz”. W 1933 zagrała Monikę ( Sprawa    Moniki ), Julię ( Wilki w nocy ), Podstolinę ( Fircyk w zalotach ), a w 1934 Panią Nolę ( Zalotnicy niebiescy ). Potem zrezygnowała ze sceny. Do 1939 należała jeszcze do ZASP-u.

W lutym 1940 wraz z rodziną opuściła Polskę. Do Kanady dotarła w sierpniu 1942. W Montrealu zaangażowała się w działalność filmową i pojawiła się w kilku filmach National Board of Canada , oraz dwóch niezależnych filmach. Występowała w wielu programach telewizyjnych  telewizji CBC. Wystąpiła także w wielu sztukach .

  • Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III ( Warszawa 2017)
  • Serdeczne podziękowania dla Pana Andrew Poznanski , syna Hanny Ceranki – Poznańskiej , za przekazanie oraz możliwość udostępnienia  informacji dotyczących powojennych losów aktorki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *