Bułat- Mironowicz Michał

Michał Bułat Mironowicz
Bułat- Mironowicz Michał
Data urodzenia:
1906-11-29
Data śmierci:
1955-10-07 Warszawa

śpiewak, aktor;

Był sierotą wojennym narodowości tatarskiej. Jego opiekunami byli Anna i Mieczysław Gawęcki, dyrektor Seminarium Nauczycielskiego w Wymyślinie w latach 1927-1930.W 1928 r. ukończył Seminarium Nauczycielskie w Wymyślinie. Mianowany podporucznikiem ze starszeństwem z dn. 1 stycznia 1932 r. Wg Rocznika Oficerskiego Rezerw z 1934 r. oficer rezerwy w 79 pp. w Słonimiu, woj. nowogródzkie. Ewidencyjnie podlegał PKU Warszawa Miasto III.

Ukończył wydział śpiewu operowego w Konserwatorium Warszawskim. Otrzymał stypendium Funduszu Kultury Narodowej. W 1937 r. występował w Teatrze Wielkim w Warszawie (Ptasznik z Tyrolu, Karla Zellera, premiera 31 grudnia 1937 r., rola Wójta gminy Gorkan). Przed wojną występował w Operze Berlińskiej. W 1937 r. wystąpił w berlińskiej Akademii Muzycznej w koncercie absolwentów Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Warszawie. („Młodzi artyści w osobach: Witold Małcużyński, laureat tegorocznego konkursu Chopinowskiego, Tomasz Kiesewetter, kompozytor i dyrygent, Kazimierz Hordulak, dyrygent i Michał Bułat-Mironowicz bas wystąpili z bogatym programem.”)

W dniu 30 kwietnia 1938 r. wystąpił w sali konserwatorium w Sztokholmie z koncertem Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Warszawie. Śpiewał pieśni Karłowicza, Moniuszki, Mozarta i Schuberta. Zaś 3 maja 1938 r. wystąpił w poselstwie RP w Sztokholmie na przyjęciu organizowanym z okazji święta państwowego, z programem pieśni polskich.

W czasie okupacji hitlerowskiej mieszkał w Warszawie. Był konferansjerem w „Cafe Boccaccio” na pl. Napoleona – w niedziele prowadził poranki dla dzieci. Występował również w niedziele wieczorem w kawiarni „Napoleonka” – Ogród na Nowym Świecie 53. Brał udział w powstaniu warszawskim ps. „Biały”. „W szpitalu na Pięknej śpiewała Mira Zimińska i Mieczysław Fogg – wspomina aktorka, uczestniczka powstańczych spektakli. – Koncert odbywał się tuż przed „wypadem” chłopców na miasto, zaraz po koncercie porucznik Mirza (Bułat-Mironowicz), znany bas, zaczął śpiewać żołnierskie piosenki”. W 1949 r. występował w Operze Bytomskiej (prawdopodobnie jako chórzysta). W 1951 r. był aktorem w Teatrze Nowej Warszawy (grał m.in. rolę Kunickiego w Człowiek i maszyny). Występował w teatrze Nowym (Scena Komediowo-Muzyczna) w Warszawie, w sztuce Izaaka Dunajewskiego pt. Swobodny wiatr, reż. Eugeniusz Poreda (premiera 5 listopada 1951 r.), w roli Cezarego Galla, starszego aktora.

Był autorem utworów Marsz Armii Krajowej (Już czas, „Bór” wzywa nas, piosenka znana także pt. Dzieci Warszawy).

Źródło: http://www.zsskepe.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=453:buat-mironowicz-micha-1906-1955&catid=10:absolwenci&Itemid=62

 

 


Źródła:
1)

śpiewak, aktor;

Był sierotą wojennym narodowości tatarskiej. Jego opiekunami byli Anna i Mieczysław Gawęcki, dyrektor Seminarium Nauczycielskiego w Wymyślinie w latach 1927-1930.W 1928 r. ukończył Seminarium Nauczycielskie w Wymyślinie. Mianowany podporucznikiem ze starszeństwem z dn. 1 stycznia 1932 r. Wg Rocznika Oficerskiego Rezerw z 1934 r. oficer rezerwy w 79 pp. w Słonimiu, woj. nowogródzkie. Ewidencyjnie podlegał PKU Warszawa Miasto III.

Ukończył wydział śpiewu operowego w Konserwatorium Warszawskim. Otrzymał stypendium Funduszu Kultury Narodowej. W 1937 r. występował w Teatrze Wielkim w Warszawie (Ptasznik z Tyrolu, Karla Zellera, premiera 31 grudnia 1937 r., rola Wójta gminy Gorkan). Przed wojną występował w Operze Berlińskiej. W 1937 r. wystąpił w berlińskiej Akademii Muzycznej w koncercie absolwentów Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Warszawie. („Młodzi artyści w osobach: Witold Małcużyński, laureat tegorocznego konkursu Chopinowskiego, Tomasz Kiesewetter, kompozytor i dyrygent, Kazimierz Hordulak, dyrygent i Michał Bułat-Mironowicz bas wystąpili z bogatym programem.”)

W dniu 30 kwietnia 1938 r. wystąpił w sali konserwatorium w Sztokholmie z koncertem Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Warszawie. Śpiewał pieśni Karłowicza, Moniuszki, Mozarta i Schuberta. Zaś 3 maja 1938 r. wystąpił w poselstwie RP w Sztokholmie na przyjęciu organizowanym z okazji święta państwowego, z programem pieśni polskich.

W czasie okupacji hitlerowskiej mieszkał w Warszawie. Był konferansjerem w „Cafe Boccaccio” na pl. Napoleona – w niedziele prowadził poranki dla dzieci. Występował również w niedziele wieczorem w kawiarni „Napoleonka” – Ogród na Nowym Świecie 53. Brał udział w powstaniu warszawskim ps. „Biały”. „W szpitalu na Pięknej śpiewała Mira Zimińska i Mieczysław Fogg – wspomina aktorka, uczestniczka powstańczych spektakli. – Koncert odbywał się tuż przed „wypadem” chłopców na miasto, zaraz po koncercie porucznik Mirza (Bułat-Mironowicz), znany bas, zaczął śpiewać żołnierskie piosenki”. W 1949 r. występował w Operze Bytomskiej (prawdopodobnie jako chórzysta). W 1951 r. był aktorem w Teatrze Nowej Warszawy (grał m.in. rolę Kunickiego w Człowiek i maszyny). Występował w teatrze Nowym (Scena Komediowo-Muzyczna) w Warszawie, w sztuce Izaaka Dunajewskiego pt. Swobodny wiatr, reż. Eugeniusz Poreda (premiera 5 listopada 1951 r.), w roli Cezarego Galla, starszego aktora.

Był autorem utworów Marsz Armii Krajowej (Już czas, „Bór” wzywa nas, piosenka znana także pt. Dzieci Warszawy).

Źródło: http://www.zsskepe.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=453:buat-mironowicz-micha-1906-1955&catid=10:absolwenci&Itemid=62

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *