Lubicz – Sarnowska Stanisława

Stanisława Lubicz Sarnowska (Polona)
Lubicz – Sarnowska Stanisława
Data urodzenia:
1891-10-13 Lublin
Data śmierci:
1958-04-04 Warszawa ( Stare Powązki 131-II-20 )

aktorka;

Właściwie Stanisława Sarnow­ska, zamężna Muhsam. Była córką aktorów Stanisława Sarnowskiego i Katarzyny Lewkowicz. Od dzie­ciństwa oswojona była ze sceną; jeździła najpierw z zespołem ojca, potem z zespołem J. Puchniewskiego, w którym występowała jej matka. Debiutowała w 1906 w Białymstoku w zespole J. Puchniewskiego (zapewne pod pseud. Lubicz) w roli Wojewodzianki (Zaczarowane koło), z tym zespołem grała też w maju 1906 w Kijowie. W lecie 1906 występowała w Ciecho­cinku u F. Felińskiego, w 1907 w Łodzi, Kaliszu, Sieradzu i u T. Pola w Kijowie, w lutym 1908 w ob­jazdowym zespole K. Kamińskiego, który roztoczył opiekę nad dalszym rozwojem jej talentu; m.in. za­pewne dzięki jego poparciu została od 13 VIII 1908 zaangażowana do zespołu dramatu WTR (odtąd stale używała nazwiska Lubicz-Sarnowska). W zespole WTR pozostała stale do 1919 (także po przejęciu teatrów przez miasto); wyjeżdżała niekiedy na występy gościn­ne, m.in. do Krakowa (1912). W 1919 wyszła za mąż za przemysłowca Wiktora Muhsama i opuściła scenę. Wg P. Owerłły „Była uosobieniem czaru. Ładna, młoda, wzrost słuszny, smukła, oczy duże niebieskie, zęby białe, równe, ładne, dystyngowana w ruchach, dykcja świetna, głos nieduży, ale nadzwyczaj przyjemny, o barwie czystej, metalicznej”. Jak pisał A. Grzymała-Siedlecki „rozporządzała znaczną techniką i gład­ko, sprawnie umiała się uporać z zagadnieniami reakcji, odbiorów itd., więc z tym wszystkim, co partnerowi ułatwia grę”. Cechujące jej aktorstwo powściągliwość i oszczędność środków były zapewne rezultatem ko­rzystania z rad i wskazówek K. Kamińskiego. Pow­ściągliwość ta powodowała, że niektórzy krytycy (m.in. J. Lorentowicz) zarzucali jej chłód uczuciowy i niedostateczne pogłębienie charakterów. Wg A. Grzymały-Siedleckiego była „znakomitą odtwórczynią dziewcząt, podlotków, młodziutkich ofiar miłości, zabawnie dziecinnych tragiczek”. Grała m.in. Helenkę (Grube ryby), Puka (Sen nocy letniej), Maliczewską (Panna Maliczewska), Cherubina (Wesele Figara), Klarę (Śluby panieńskie), Pannę Młodą (Wesele), Adę (Lekkomyślna siostra), Katarzynę (Diabeł i karczmarka), Marynę (Car Samozwaniec), Trudę (Kolega Crampton), Antoninę (Zięć pana Poirier), Colettę (Bęben), Połę (Intratna posada).

Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973


Źródła:
1)

aktorka;

Właściwie Stanisława Sarnow­ska, zamężna Muhsam. Była córką aktorów Stanisława Sarnowskiego i Katarzyny Lewkowicz. Od dzie­ciństwa oswojona była ze sceną; jeździła najpierw z zespołem ojca, potem z zespołem J. Puchniewskiego, w którym występowała jej matka. Debiutowała w 1906 w Białymstoku w zespole J. Puchniewskiego (zapewne pod pseud. Lubicz) w roli Wojewodzianki (Zaczarowane koło), z tym zespołem grała też w maju 1906 w Kijowie. W lecie 1906 występowała w Ciecho­cinku u F. Felińskiego, w 1907 w Łodzi, Kaliszu, Sieradzu i u T. Pola w Kijowie, w lutym 1908 w ob­jazdowym zespole K. Kamińskiego, który roztoczył opiekę nad dalszym rozwojem jej talentu; m.in. za­pewne dzięki jego poparciu została od 13 VIII 1908 zaangażowana do zespołu dramatu WTR (odtąd stale używała nazwiska Lubicz-Sarnowska). W zespole WTR pozostała stale do 1919 (także po przejęciu teatrów przez miasto); wyjeżdżała niekiedy na występy gościn­ne, m.in. do Krakowa (1912). W 1919 wyszła za mąż za przemysłowca Wiktora Muhsama i opuściła scenę. Wg P. Owerłły „Była uosobieniem czaru. Ładna, młoda, wzrost słuszny, smukła, oczy duże niebieskie, zęby białe, równe, ładne, dystyngowana w ruchach, dykcja świetna, głos nieduży, ale nadzwyczaj przyjemny, o barwie czystej, metalicznej”. Jak pisał A. Grzymała-Siedlecki „rozporządzała znaczną techniką i gład­ko, sprawnie umiała się uporać z zagadnieniami reakcji, odbiorów itd., więc z tym wszystkim, co partnerowi ułatwia grę”. Cechujące jej aktorstwo powściągliwość i oszczędność środków były zapewne rezultatem ko­rzystania z rad i wskazówek K. Kamińskiego. Pow­ściągliwość ta powodowała, że niektórzy krytycy (m.in. J. Lorentowicz) zarzucali jej chłód uczuciowy i niedostateczne pogłębienie charakterów. Wg A. Grzymały-Siedleckiego była „znakomitą odtwórczynią dziewcząt, podlotków, młodziutkich ofiar miłości, zabawnie dziecinnych tragiczek”. Grała m.in. Helenkę (Grube ryby), Puka (Sen nocy letniej), Maliczewską (Panna Maliczewska), Cherubina (Wesele Figara), Klarę (Śluby panieńskie), Pannę Młodą (Wesele), Adę (Lekkomyślna siostra), Katarzynę (Diabeł i karczmarka), Marynę (Car Samozwaniec), Trudę (Kolega Crampton), Antoninę (Zięć pana Poirier), Colettę (Bęben), Połę (Intratna posada).

Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *