Koszutski Eugeniusz

Koszutski Eugeniusz
Data urodzenia:
1881-12-26 Warszawa
Data śmierci:
1946-08-22 Łódź

tancerz, baletmistrz, aktor, reży­ser

Był synem Feliksa K. i Marii z domu Popek, mężem aktorki Pauliny K. Ok. 1895 ukończył warsz. szkołę baletową i został zaangażowany do corps de ballet WTR, a 10 II 1901 mianowany koryfejem. Od 1902 występował w zespole J. Myszkowskiego, m.in. w 1904 w Lublinie, a w 1905 w Kijowie, następnie w t. lwow. i z zespołem tego t. w sez. letnich w Krako­wie, w 1918-20 w T. Powszechnym w Krakowie (30 XII 1919 obchodził tam jubileusz dwudziestopięciolecia pracy artystycznej), w 1920-22 w operetce kra­kowskiej. Od 1923 współpracował z warsz. t. rewiowymi oraz z operetką warsz. jako tancerz, baletmistrz i reżyser, m.in. z t. Qui Pro Quo (1924), Perskie Oko (1925, 1926), t. Nowości (1927, 1928). W 1929 wystę­pował w t. Gong we Lwowie, w 1930 był kierownikiem rewiowego t. Uśmiech Warszawy, w 1931-32 współ­pracował z rewiowym t. Ananas, 1932/33 z t. Banda oraz T. Polskim i T. Małym, w 1933 z t. Cyganeria, w 1934 z T. Narodowym, w 1936 i 1938 z T. Letnim, w 1936 z t. Cyrulik Warszawski, 1939 z t. Buffo. Pro­wadził także własny zespół baletowy tzw. Koszutsky Girls, z którym często występował w filmach. Po II woj­nie świat. był reżyserem łódzkiego t. Syrena. Grał także niekiedy drobne role w dramacie, m.in. Piocha (Robert i Bertrand, czyli Dwaj złodzieje), Hubiczka (Teatr amatorski). Drugą jego żoną była Stanisława z Podkowiczów.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973


Źródła:
1)

tancerz, baletmistrz, aktor, reży­ser

Był synem Feliksa K. i Marii z domu Popek, mężem aktorki Pauliny K. Ok. 1895 ukończył warsz. szkołę baletową i został zaangażowany do corps de ballet WTR, a 10 II 1901 mianowany koryfejem. Od 1902 występował w zespole J. Myszkowskiego, m.in. w 1904 w Lublinie, a w 1905 w Kijowie, następnie w t. lwow. i z zespołem tego t. w sez. letnich w Krako­wie, w 1918-20 w T. Powszechnym w Krakowie (30 XII 1919 obchodził tam jubileusz dwudziestopięciolecia pracy artystycznej), w 1920-22 w operetce kra­kowskiej. Od 1923 współpracował z warsz. t. rewiowymi oraz z operetką warsz. jako tancerz, baletmistrz i reżyser, m.in. z t. Qui Pro Quo (1924), Perskie Oko (1925, 1926), t. Nowości (1927, 1928). W 1929 wystę­pował w t. Gong we Lwowie, w 1930 był kierownikiem rewiowego t. Uśmiech Warszawy, w 1931-32 współ­pracował z rewiowym t. Ananas, 1932/33 z t. Banda oraz T. Polskim i T. Małym, w 1933 z t. Cyganeria, w 1934 z T. Narodowym, w 1936 i 1938 z T. Letnim, w 1936 z t. Cyrulik Warszawski, 1939 z t. Buffo. Pro­wadził także własny zespół baletowy tzw. Koszutsky Girls, z którym często występował w filmach. Po II woj­nie świat. był reżyserem łódzkiego t. Syrena. Grał także niekiedy drobne role w dramacie, m.in. Piocha (Robert i Bertrand, czyli Dwaj złodzieje), Hubiczka (Teatr amatorski). Drugą jego żoną była Stanisława z Podkowiczów.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *