Kliszewski Antoni

Antoni Kliszewski (Ilustracja nr 13, 1925)
Kliszewski Antoni
Data urodzenia:
1859-06-13 Radom
Data śmierci:
1930-11-18 Skolimów

ak­tor, śpiewak, reżyser, dyr. teatru;

Właściwie Antoni Rodkiewicz. Był synem nauczy­ciela muzyki Adolfa Rodkiewicza, mężem Karoliny Kliszewskiej. Uczył się u E. Derynga. Podobno w 1868 grał w Radomiu. Pierwsze pewne wiadomości dotyczą jego występów w 1875-76 w zespole J. Grabińskiego w Ło­dzi i warsz. t. ogr. Alkazar. W sez. 1877/78 występował u J. Rybackiego w Kielcach, w lecie 1878 w warsz. t. ogr. Arkadia (dyr. K. Filleborn), potem kolejno w zespołach objazdowych: A. Trapszy w Lublinie (sez. 1878/79), Z. Bergmana w Zamościu (1879), R. Czartoryjskiego w Łodzi (1879), A. Trapszy w Ciechocinku (1879), B. Kremskiego w Lublinie (sez. 1880/81), J. Grabińskiego w Łowiczu (1881) oraz H. Lasockiego m.in. w Tarno­wie i Rzeszowie (1883-85). 23 VI 1885 debiutował w t. lwow. w partii Alfreda (Zemsta nietoperza), nie został jednak zaangażowany. W tym samym roku ożenił się ze śpiewaczką Karoliną Wesołowską i od października 1885 do końca 1890 należał wraz z żoną do ukr. zespo­łu Ruska Besida. W lecie 1891 kierował (prawdopodob­nie wraz z żoną) przez krótki czas zespołem występują­cym w Krośnie. W 1891-1908 należał (z krótkimi prze­rwami) do zespołu t. lwow., w 1896 był z tym zespołem na występach w Krakowie. Grał najczęściej role drugo­rzędne jak Służalski (Spazmy modne), Kasper (Wesele), Koźlec (Legenda), Maurycy (Małka Szwarcenkopf), w których na ogół zyskiwał uznanie. Występował też nie­kiedy w operetkach, np. jako Jumplowicz (Druciarz). W sez. 1908/09 był zaangażowany w t. pozn. jako aktor i reżyser. W 1909 należał do zespołu J. Myszkowskiego w Lublinie i prawdopodobnie przez krótki czas sam prowadził tam własny zespół. W 1910 grał i reżyserował w warsz. T. Małym, a od stycznia 1911 do sierpnia 1916 w t. wileńskim. W sez. 1918/19 występował w t. lwow., w 1919 w T. Powszechnym w Krakowie, w 1919-20 w t. plebiscytowym na Śląsku, a następnie ponownie w Krakowie, najpierw w T. Powszechnym, a w 1921-23 w T. Bagatela. W 1923-30 występował stale w T. Miejskim w Łodzi i tu obchodził jubileusze czterdziestopięciolecia (28 III 1925 w roli Pastora w Miłość czuwa) i pięćdziesięciolecia pracy (15 V 1930). Jego role z tego okresu to m.in. Argan (Chory z uroje­nia), Telesfor (Dom otwarty), Radost (Śluby panieńskie). W 1930 opuścił scenę i zamieszkał w Schronisku Arty­stów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973


Źródła:
1)

ak­tor, śpiewak, reżyser, dyr. teatru;

Właściwie Antoni Rodkiewicz. Był synem nauczy­ciela muzyki Adolfa Rodkiewicza, mężem Karoliny Kliszewskiej. Uczył się u E. Derynga. Podobno w 1868 grał w Radomiu. Pierwsze pewne wiadomości dotyczą jego występów w 1875-76 w zespole J. Grabińskiego w Ło­dzi i warsz. t. ogr. Alkazar. W sez. 1877/78 występował u J. Rybackiego w Kielcach, w lecie 1878 w warsz. t. ogr. Arkadia (dyr. K. Filleborn), potem kolejno w zespołach objazdowych: A. Trapszy w Lublinie (sez. 1878/79), Z. Bergmana w Zamościu (1879), R. Czartoryjskiego w Łodzi (1879), A. Trapszy w Ciechocinku (1879), B. Kremskiego w Lublinie (sez. 1880/81), J. Grabińskiego w Łowiczu (1881) oraz H. Lasockiego m.in. w Tarno­wie i Rzeszowie (1883-85). 23 VI 1885 debiutował w t. lwow. w partii Alfreda (Zemsta nietoperza), nie został jednak zaangażowany. W tym samym roku ożenił się ze śpiewaczką Karoliną Wesołowską i od października 1885 do końca 1890 należał wraz z żoną do ukr. zespo­łu Ruska Besida. W lecie 1891 kierował (prawdopodob­nie wraz z żoną) przez krótki czas zespołem występują­cym w Krośnie. W 1891-1908 należał (z krótkimi prze­rwami) do zespołu t. lwow., w 1896 był z tym zespołem na występach w Krakowie. Grał najczęściej role drugo­rzędne jak Służalski (Spazmy modne), Kasper (Wesele), Koźlec (Legenda), Maurycy (Małka Szwarcenkopf), w których na ogół zyskiwał uznanie. Występował też nie­kiedy w operetkach, np. jako Jumplowicz (Druciarz). W sez. 1908/09 był zaangażowany w t. pozn. jako aktor i reżyser. W 1909 należał do zespołu J. Myszkowskiego w Lublinie i prawdopodobnie przez krótki czas sam prowadził tam własny zespół. W 1910 grał i reżyserował w warsz. T. Małym, a od stycznia 1911 do sierpnia 1916 w t. wileńskim. W sez. 1918/19 występował w t. lwow., w 1919 w T. Powszechnym w Krakowie, w 1919-20 w t. plebiscytowym na Śląsku, a następnie ponownie w Krakowie, najpierw w T. Powszechnym, a w 1921-23 w T. Bagatela. W 1923-30 występował stale w T. Miejskim w Łodzi i tu obchodził jubileusze czterdziestopięciolecia (28 III 1925 w roli Pastora w Miłość czuwa) i pięćdziesięciolecia pracy (15 V 1930). Jego role z tego okresu to m.in. Argan (Chory z uroje­nia), Telesfor (Dom otwarty), Radost (Śluby panieńskie). W 1930 opuścił scenę i zamieszkał w Schronisku Arty­stów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *