tancerka,aktorka;
Właściwie Władysława Krukowska z domu Jaśkówna.
Była córką Michała Jaśkowa i Anny z Kozakowskich. Żona aktora i reżysera Kazimierza Krukowskiego (ślub 31 X 1928 w Warszawie). We wrześniu i październiku 1922 występowała w krak. zespole operetkowym pod kier. J.Winiaszkiewicza, m.in. w Kaliszu. W sez. 1923/24 była aktorką i tancerką T.Nowości pod kier. T.Pilarskiego w Krakowie, w 1924/25 występowała w operetkach w T.Miejskim w Grudziądzu, a w 1925/26 ponownie w Teatrze Nowości w Krakowie, a w maju 1926 z tym zespołem w Stanisławowie, Radomiu, Tarnowie. Jak pisał Ludwik Sempoliński, latem 1925 była gwiazdą zorganizowanej w Krakowie rewii i „ukazała się tak szczęśliwie, że została zaangażowana do Qui Pro Quo”. Z okazji jej warsz. debiutu w tym t. 18 IX 1926 w widowisku Kiedy panienki idą spać Boy pisał : „Miłym i obiecującym nabytkiem jest młoda p. Jaśkówna”; pozostała w zespole do 1931 i wystąpiła w kilku rewiach. w lipcu 1927 wyjeżdżała z Qui Pro Quo do Krakowa i Lwowa, a w 1928 wzięła udział w wielomiesięcznym objeździe artystów tego teatru, odwiedzając m.in. Częstochowę, Kielce, Bielsko, Kalisz, Przemyśl, Tarnów, Płock, Siedlce. W 1929 występowała w T.Gong, najpierw w Łodzi, potem w Krakowie. Zagrała w filmach Grzeszna miłość (1929) i Rok 1914 (1932). Później do 1939 nie pracowała zawodowo. Po wybuchu II wojny światowej, wraz z mężem opuściła Warszawę i dotarła najpierw do Grodna, a od grudnia 1939 występowała w rewiowym T.Miniatur w Białymstoku, którego kierownikiem artystycznym został K.Krukowski; na początku 1940 wyruszyła z nim na sześciotygodniowe tournée i wystepowała m.in. w Lidzie, Baranowiczach, Nowogródku, Brześciu nad Bugiem, Pińskiem, Wołkowysku, Mińsku. Potem z zespołem Krukowskiego i A.Rosnera pn. Jazz Teatralizowany objeżdżała prowincję i miasta ZSRR. W kwietniu 1941, z mężem dołączyła do zespołu lwow. T.Miniatur, z którym wyruszyła w objazd. Wybuch wojny niem.-ros. zastał artystów w Kujbyszewie, skąd po kilkumiesięcznej tułaczce dotarli Buzułuku, do tworzącej się na terenie ZSRR Armii Polskiej. Znalazła się w zorganizowanym tu zespole pn. Czołówka Teatralna, którego kierownictwo objął Krukowski. Z zespołem tym, później pn. T. Polowy 2 Korpusu, przeszła cały szlak bojowy Armii Pol. pod dowództwem Władysława Andersa, przez Irak, Palestynę, Egipt, Włochy. Występowała w wielu rewiach i programach składanych, począwszy od Wiwat wolność i Rewii noworocznej w Buzułuku (1941), aż do Wielkiej trójki i Czym chata bogata, wystawionych w 1945-46 we Włoszech. W sierpniu 1946, wyjechała z zespołem do Wielkiej Brytanii; od października 1946 do końca 1947 z T. Polowym objeżdżała pol. obozy wojskowe na terenie Anglii i Szkocji; sporadycznie występowali też przed publicznością angielską. W 1948 wyjechała z mężem do Argentyny, w Buenos Aires razem prowadzili lokal rozrywkowy pn. Blue Sky, a od 1949 występowała także w prowadzonym przez Krukowskiego, T. Rozmaitości. od 1952 t. ten mieścił się w Domu Polskim, a od 1954 przyjął nazwę Nasz Teatr; zagrała m.in. Urszulę (Gwałtu co się dzieje!). We wrześniu 1956 wróciła z mężem do Polski; w sez. 1957/58-1960/61 była aktorką Teatru Syrena w Warszawie. Wystąpiła m.in. Ciocia (Baloniki,baloniki), Karolina (Madame Sans-Gène)-1958; Franciszkowa (Mąż Fołtasiówny), Felicja Kawka (Maestro)-1959; Madame EMDEEM i Wróżka (Hajże na stolicę), Maud (Hallo Romeo)-1960. W dniu 26 IV 1964 w Londynie wzięła udział w Kramie z piosenkami, wystawionym na 25-lecie ZASP-u za Granicą.
Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III 1910-2000 A-Ł Warszawa 2017