Data urodzenia:
1883-03-11 Warszawa
Data śmierci:
1959-03-26 Kraków
śpiewaczka;
Była córką Józefa T. i Józefy z Rostków. Śpiewu uczyła się u S. Wołoszki oraz u Giustinianiego. Jeszcze jako uczennica wystąpiła 3 X 1900 na koncercie Warsz. Tow. Muzycznego. 24 I 1902 debiutowała w WTR w partii Broni (Hrabina). Potem koncertowała za granicą, m.in. w Strasburgu. Do zespołu opery WTR została zaangażowana dopiero w 1905; pozostała w nim z przerwami do likwidacji WTR, potem występowała nadal w T. Wielkim do 1923, gdy przeszła na emeryturę. Początkowo śpiewała mniejsze partie sopranowe, później objęła także partie główne. W sez. 1907/08 występowała z koncertami w zaborze pruskim. W 1910 śpiewała w T. Polskim w Poznaniu, m.in. partię tyt. w Halce, oraz koncertowała w miastach Pomorza. W 1924 występowała z dużym powodzeniem w Pradze, a także zapewne w Rosji i Jugosławii. W 1925-26 śpiewała znów w T. Wielkim w Warszawie. Od 1945 mieszkała w Krakowie i udzielała lekcji śpiewu. Ważniejsze partie: Nedda (Pajace), Hanna (Straszny dwór), Musetta (Cyganeria), Ofelia (Hamlet), Eudoksja (Żydówka).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973
śpiewaczka;
Była córką Józefa T. i Józefy z Rostków. Śpiewu uczyła się u S. Wołoszki oraz u Giustinianiego. Jeszcze jako uczennica wystąpiła 3 X 1900 na koncercie Warsz. Tow. Muzycznego. 24 I 1902 debiutowała w WTR w partii Broni (Hrabina). Potem koncertowała za granicą, m.in. w Strasburgu. Do zespołu opery WTR została zaangażowana dopiero w 1905; pozostała w nim z przerwami do likwidacji WTR, potem występowała nadal w T. Wielkim do 1923, gdy przeszła na emeryturę. Początkowo śpiewała mniejsze partie sopranowe, później objęła także partie główne. W sez. 1907/08 występowała z koncertami w zaborze pruskim. W 1910 śpiewała w T. Polskim w Poznaniu, m.in. partię tyt. w Halce, oraz koncertowała w miastach Pomorza. W 1924 występowała z dużym powodzeniem w Pradze, a także zapewne w Rosji i Jugosławii. W 1925-26 śpiewała znów w T. Wielkim w Warszawie. Od 1945 mieszkała w Krakowie i udzielała lekcji śpiewu. Ważniejsze partie: Nedda (Pajace), Hanna (Straszny dwór), Musetta (Cyganeria), Ofelia (Hamlet), Eudoksja (Żydówka).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973