Data urodzenia:
1886-05-07 Warszawa
Data śmierci:
1960-10-28 Warszawa
aktorka;
Właściwie Stanisława Krajewska. Była córką Aleksandra Krajewskiego i Katarzyny z Daszkiewiczów. Ukończyła w Warszawie pensję A. Hoene-Przesmyckiej, a następnie była uczennicą M. Przybyłko-Potockiej. W 1906 (maj) występowała w zespole J. Puchniewskiego w Kijowie, m.in. w roli Muni (Dom otwarty). W sez. 1906/07 grała w T. Polskim w Poznaniu, następnie w zespole M. Przybyłko-Potockiej, potem w Łodzi (do 1909), w 1909-10 w Częstochowie, w 1911-12 w Płocku, następnie zaś w zespole objazdowym na terenie Rosji. Po powrocie do Warszawy występowała w 1915 w T. Bagatela-Nowy, w sez. 1915/16 w T. Artystycznym, od 1916 do 1920 stale w T. Praskim. W 1920 należała do objazdowego t. YMCA. Z kolei znowu grała na scenach warsz.: w 1920-32 w T. Polskim i T. Małym, w 1931-32 w T. na Chłodnej, w 1933 w T. Kameralnym, w sez. 1933/34 w T. Narodowym, T. Nowym i T. Letnim, w 1934-36 na scenach TKKT, w 1936-39 w T. Letnim i T. Narodowym. Jesienią 1944 zaczęła występować w T. m.st. Warszawy na Pradze i grała na tej scenie do jesieni 1945, m. innymi role: Szaruckiej (Majster i czeladnik), Dulskiej (Moralność pani Dulskiej), Matki Maryny (Obcym wstęp wzbroniony). Następnie w 1945-49 występowała w Miejskich T. Dramatycznych w Warszawie, a od 1949 do 1960 należała do zespołu T. Powszechnego.
Grała role dram. i charakterystyczne, m.in. Hertmańską (Murzyn warszawski), Wielhorską (Tamten), Radczynię (Wesele), Panią Tarleton (Związek niedobrany), Tilly (Świerszcz za kominem), Kniertje (Nadzieja), Żonę Chłopowa (Rewizor), Matkę Honoratę (Medor), Margrabinę (Adrianna Lecouvreur), Panią Hilldynsdorf (Pygmalion), Tadrachową (Moralność pani Dulskiej). W okresie międzywojennym występowała też w filmach polskich m.in. Każdemu wolno kochać (1933), Książątko (1937), Moi rodzice rozwodzą się (1938), Geniusz sceny (1938)
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973
aktorka;
Właściwie Stanisława Krajewska. Była córką Aleksandra Krajewskiego i Katarzyny z Daszkiewiczów. Ukończyła w Warszawie pensję A. Hoene-Przesmyckiej, a następnie była uczennicą M. Przybyłko-Potockiej. W 1906 (maj) występowała w zespole J. Puchniewskiego w Kijowie, m.in. w roli Muni (Dom otwarty). W sez. 1906/07 grała w T. Polskim w Poznaniu, następnie w zespole M. Przybyłko-Potockiej, potem w Łodzi (do 1909), w 1909-10 w Częstochowie, w 1911-12 w Płocku, następnie zaś w zespole objazdowym na terenie Rosji. Po powrocie do Warszawy występowała w 1915 w T. Bagatela-Nowy, w sez. 1915/16 w T. Artystycznym, od 1916 do 1920 stale w T. Praskim. W 1920 należała do objazdowego t. YMCA. Z kolei znowu grała na scenach warsz.: w 1920-32 w T. Polskim i T. Małym, w 1931-32 w T. na Chłodnej, w 1933 w T. Kameralnym, w sez. 1933/34 w T. Narodowym, T. Nowym i T. Letnim, w 1934-36 na scenach TKKT, w 1936-39 w T. Letnim i T. Narodowym. Jesienią 1944 zaczęła występować w T. m.st. Warszawy na Pradze i grała na tej scenie do jesieni 1945, m. innymi role: Szaruckiej (Majster i czeladnik), Dulskiej (Moralność pani Dulskiej), Matki Maryny (Obcym wstęp wzbroniony). Następnie w 1945-49 występowała w Miejskich T. Dramatycznych w Warszawie, a od 1949 do 1960 należała do zespołu T. Powszechnego.
Grała role dram. i charakterystyczne, m.in. Hertmańską (Murzyn warszawski), Wielhorską (Tamten), Radczynię (Wesele), Panią Tarleton (Związek niedobrany), Tilly (Świerszcz za kominem), Kniertje (Nadzieja), Żonę Chłopowa (Rewizor), Matkę Honoratę (Medor), Margrabinę (Adrianna Lecouvreur), Panią Hilldynsdorf (Pygmalion), Tadrachową (Moralność pani Dulskiej). W okresie międzywojennym występowała też w filmach polskich m.in. Każdemu wolno kochać (1933), Książątko (1937), Moi rodzice rozwodzą się (1938), Geniusz sceny (1938)
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973