aktorka;
Właściwie Ludwika Kadulska. Data urodzenia wg aktu zgonu; sama podawała 1904 i 1907. Była córką Ludwika Kadulskiego i Anny z domu Mistarz. Od początku swoich występów używała nazwiska Śniadecka, np. już w marcu 1916,gdy na scenie T. im. Słowackiego w Krakowie zagrała Kasię we wznowieniu Wesela. W 1920 tamże, uczęszczała na Kursy Dramatyczne M.Jednowskiego i Zygmunta Nowakowskiego; 12.VI 1920 ze słuchaczami Kursów wystąpiła na popisie w T. im. Słowackiego we fragm. Nocy Listopadowej ( jako Nike spod Cheronei ) i w Szkole żon, a 26.VI. t.r. zagrała epizodyczną rolę Córki I w Wyzwoleniu. Od września 1920 należała do zespołu J.Siekierzyńskiego w Lublinie, w tym samym roku występowała rownież w T.Żołnierskim, w styczniu 1921 w Białymstoku w zespole K.Berońskiego i M.Mieczyńskiego, następnie wróciła do Lublina . W T.Miejskim pozostała do końca sezonu 1922/23 i występowała w rolach ,takich jak: Tola Orska ( Księga Hioba ), Nang Ping ( Mandaryn Wu )- 1921; Klara ( Śluby panieńskie ), Józia ( Tamten ), Mira ( Roztwór prof. Pytla ), Isia ( Wesele )-1922; Janina ( Sublokatorka,1922,1923), Gertruda ( Kolega Crampton, obok K.Adwentowicza ), Wanda ( Mąż z grzeczności )- 1923. Recenzenci wyróżniali jej role tzw. naiwnych: Gertrudy, Julii, Wandy, ale już nie Klary: przypominała „naiwne i roztrzepane dziecko”, Mirę grała „z przesadą”, a do roli Isi była „za stara”. W sez. 1923/24-1926/27 była aktorką T. im. Słowackiego w Krakowie, a w 1927/28 T. Polskiego w Wilnie pod dyr. F.Rychłowskiego. W obu teatrach obsadzano ją często , przeważnie w lekkim repertuarze, czasem występowała też w repertuarze poważniejszym. W Krakowie grała: Mary Piribingl ( Świerszcz za kominem ), Sudhę ( Biuro pocztowe, dublowała J.Zaklicką )–1924; Łucję ( Don Juan J.Zorilli ), Adę ( Judasz ), Marynę ( Horsztyński ), Urszulę ( Wiele hałasu o nic )-1925; Jadwigę ( Polityka i miłość ), Eumenidę i Poliksenę ( Akropolis )-1926; w Wilnie : Rozalię Suichard ( Małgorzata z Nawarry ), Alinę Chalmers ( Ta która zwycięża ), Czang-Haitang ( Kredowe koło )-1927; Zuzannę ( Pierwszy sygnał ), Luńkę ( Konstytucja ), Hesię ( Moralność pani Dulskiej )-1928. Latem 1928 występowała w Wilnie w T. Letnim w Ogrodzie Bernardyńskim. Od października 1929, zapewne do 1933 w Warszawie, należała do zespołu t. dla młodzieży pn. T.Jaskółka, którym kierowała początowo H.Starska; zagrała Agatkę w Powrocie posła i tyt. rolę w Pinokiu ( 1931 ). W se. 1933/34 występowała w T.Miejskim w Sosnowcu w roli Med ( Żeglarz ), w 1935/36 ( od 9.X 1935 ) w T.Nowym w Kaliszu, gdzie reżyserowała Zaklętą królewnę ( była także autorką adapt. i układu tańców ). W grudniu 1937 występowała z zespołem Naszego Teatru pod kier. Starskiej na scenie T.Letniego w Warszawie .
Podczas II wojny świat., od października 1939 do kwietnia 1940 pracowała w Warszawie w kuchni koleżeńskiej Ogniska Aktorów Pol.; potem została wywieziona na roboty przymusowe do Nordhausen w Niemczech. Do kraju wróciła w lipcu 1945. Od 27 IX 1945 do maja 1949 była zatrudniona w przedsiębiorstwie „Film Polski” w Warszawie. W 1950 występowała w T. im. Jaracza w Olsztynie w roli Marianny ( Klub kawalerów )i Pasibrzucha w spektaklu dla dzieci Za siedmioma górami, który także reżyserowała, a od 1 X do 31 XII 1951 grała w warsz. T.Lalki i Aktora Baj. Od 1 IV 1952 zaangażowała się do T. im. Żeromskiego w Kielcach i pozostała tu do emerytury, na którą przeszła 1I 1973. W 1953 skończyła Studium Dramaturgiczne Wydz. Reżyserii PWST w Warszawie. W t. kieleckim była aktorką użyteczną, wszystkie role, także epizodyczne, grała z dużą wiarygodnością. Warto wymienić takie, jak : Barbara ( Poemat pedagogiczny, 1954 ), Panna Prism ( Brat marnotrawny,1957 ), Mroczyńska ( Szczęście Frania, 1959 ), Tekla ( Wysoka ściana ,1962 ); Dorota ( Grube ryby ), Marusza ( Śmierć Tarełkina, 1962 ), Rozyna ( Skąpiec, 1970 ), Hrabina de Profundis ( Chłopcy, 1971 ), Matka ( Dwa teatry, 1971 ), Matka Małgorzaty ( Rodeo, 1972 ).
Po przejściu na emeryturę, wyjechała do Krakowa .
Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego tom III (M-Ż) Warszawa 2016