Madziarówna Janina

Madziarówna Janina
Data urodzenia:
1895-08-13 Warszawa
Data śmierci:
1956-05-28 Łódź

aktorka;

Właściwie Janina Madziar, zamężna Łoskot. Była córką szewca Stanisława M. i Heleny z domu Zgadzaj, żoną  Wincentego Łoskota (ślub; 12.10.1920 w Warszawie) W 1915 ukończyła w Warszawie szkołę dram. J. Hryniewieckiej; już w sez. 1914/15 występowała w warsz. T. Popularnym, m.in. jako Wojewodzianka (Zaczarowane koło), Mańka (Królowa przedmieścia), Anna (Wujaszek całego świata), Basia (Zagłoba swatem). Po 1915 grała nadal w War­szawie: początkowo w przedstawieniach dla dzieci w T. Nowym i T. Letnim, następnie w sez. 1915/16 w T. Popularnym, m.in. jako Zofia (Damy i huzary), w 1916 w T. Ludowym i w T. Współczesnym. W 1917 zaangażowała się do t. Miraż, a następnie do t. Czarny Kot. Odtąd stale już występowała na scenach t. kaba­retowych i rewiowych w Warszawie odnosząc sukcesy w duetach humorystycznych z J. Ursteinem, a przede wszystkim jako piosenkarka bardzo lubiana przez publiczność warszawską. Swój szlagier „musiała na żądanie publiczności stale powtarzać przez kilka lat”. Była to piosenka pt. Gołda, ty znów w Warszawie? Występowała w t. i kabaretach warsz.: Miraż (1917-18), Argus (sez. 1918/19), Sfinks (1919), znowu Miraż (1920), Czarny Kot (1921), Stańczyk (1922) T. Praski (1925), Wodewil (1927), Qui Pro Quo (1928), Hollywood (1929), Muza (1930), Mignon (1932). W późniejszych latach ustąpiła ze sceny.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973


Źródła:
1)
2)

aktorka;

Właściwie Janina Madziar, zamężna Łoskot. Była córką szewca Stanisława M. i Heleny z domu Zgadzaj, żoną  Wincentego Łoskota (ślub; 12.10.1920 w Warszawie) W 1915 ukończyła w Warszawie szkołę dram. J. Hryniewieckiej; już w sez. 1914/15 występowała w warsz. T. Popularnym, m.in. jako Wojewodzianka (Zaczarowane koło), Mańka (Królowa przedmieścia), Anna (Wujaszek całego świata), Basia (Zagłoba swatem). Po 1915 grała nadal w War­szawie: początkowo w przedstawieniach dla dzieci w T. Nowym i T. Letnim, następnie w sez. 1915/16 w T. Popularnym, m.in. jako Zofia (Damy i huzary), w 1916 w T. Ludowym i w T. Współczesnym. W 1917 zaangażowała się do t. Miraż, a następnie do t. Czarny Kot. Odtąd stale już występowała na scenach t. kaba­retowych i rewiowych w Warszawie odnosząc sukcesy w duetach humorystycznych z J. Ursteinem, a przede wszystkim jako piosenkarka bardzo lubiana przez publiczność warszawską. Swój szlagier „musiała na żądanie publiczności stale powtarzać przez kilka lat”. Była to piosenka pt. Gołda, ty znów w Warszawie? Występowała w t. i kabaretach warsz.: Miraż (1917-18), Argus (sez. 1918/19), Sfinks (1919), znowu Miraż (1920), Czarny Kot (1921), Stańczyk (1922) T. Praski (1925), Wodewil (1927), Qui Pro Quo (1928), Hollywood (1929), Muza (1930), Mignon (1932). W późniejszych latach ustąpiła ze sceny.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *