tancerz, choreograf, kierownik baletu;
Właściwie Feliks Jan Grzybek. Był synem Jana i Julii Grzybków, ogrodnika i kwiaciarki, mężem tancerek: Niny Pawliszczewej, Zizi Halamy i Marii Łapińskiej, ojcem tancerki Magdaleny Parnell. W 1910-15 uczył się w warsz. szkole baletowej pod kier. A. Gillerta, J. Walczaka i H. Rządcówny; od trzeciego miesiąca nauki występował na scenach WTR w baletach, operach i operetkach, tańcząc m.in. taniec holenderski w Rozwódce, Murzynka (Zabawa dziecięca), w Panu Twardowskim, Jeziorze Łabędzim i Szeherezadzie. W 1915 wyjechał do Rosji i do 1921 pracował w operze w Odessie jako solista, a od 1917 także jako choreograf; w sez. letnich występował m.in. w Petersburgu, Tyflisie i Kisłowodsku. W tych latach stykał się z wybitnymi tancerzami ros., jak M. Mordkin i M. Fokin. W 1921, jako dojrzały już artysta, powrócił do Warszawy. Wraz z żoną i partnerką N. Pawliszczewą współpracował jako tancerz i choreograf z warsz. t. operetkowymi, kabaretami i rewiami: Bagatela, Miraż, Wodewil (lato 1921), Qui Pro Quo (sez. 1921/22), Nowości (sez. 1922/23 i 1923/24) oraz Stańczyk (1923-24) i Niebieski Młyn (1923). W sez. letnich odbywał tournee po Polsce. Od 1923 grał także w filmach, m.in. Niewolnica miłości 1923, Biała trucizna, 1932. Na pocz. 1925 stworzył własny zespół taneczny, z którym do końca sez. występował we Francji, Włoszech, Algierze, Tunisie, Hiszpanii i Szwajcarii. W październiku 1925 miał wieczór baletowy w T. im. Bogusławskiego w Warszawie, w styczniu i lutym 1926 występował w Łodzi i we Lwowie. W sez. 1926/27 był ponownie w zespole Qui Pro Quo. W sez. 1927/28-1929/30 był solistą i choreografem warsz. T. Wielkiego. Od 1930, po rozstaniu z N. Pawliszczewą, związał się z Zizi Halamą jako partnerką (od 1931 – żoną); para ta stanowiła atrakcję programów warsz. t. Wesoły Wieczór (sez. 1930/31). Występowali w t. Morskie Oko (sez. 1931/32), T. Polskim (Zemsta nietoperza, 1932), Banda (sez. 1932/33), Rex (1933), Cyganeria (sez. 1933/34), Hollywood i Stara Banda (1934). Pod koniec 1934 zorganizował dziesięcioosobowy Balet Parnella, który debiutował 1 II 1935 na scenie Wielkiej Rewii. Do 1939, pn. Ballet Polonais de Parnell, zespół ten odnosił sukcesy za granicą; występował podczas wielomiesięcznych tournee m.in. we Francji i w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Włoszech, Austrii, Holandii, Bułgarii, Jugosławii i Rumunii; w lipcu 1936 otrzymał I nagrodę na olimpiadzie tanecznej w Berlinie. Między wyjazdami zagranicznymi zespół odbywał liczne tournee krajowe. Repertuar, opracowywany w całości przez P., obejmował kilkadziesiąt miniatur choreograficznych, stanowiących przeważnie interpretację pol. tańca i folkloru. W sierpniu 1939 P. występował w warsz. t. Tip-Top. Podczas okupacji niem. tańczył i prowadził balet w warsz. t. jawnych Nowości i Miniatury. Po powstaniu warsz. znalazł się w Zakopanem, nast. w Krakowie, gdzie w sierpniu 1945 opracował choreografię do Hrabiny inaugurującej powojenną działalność Opery na scenie T. im. Słowackiego. Od 1945 prowadził odtworzony w Krakowie Balet Parnella, z którym objeżdżał Polskę, rozpoczynając od tournee po sześćdziesięciu miastach Ziem Zachodnich. Po rozwiązaniu zespołu w 1947, organizował w t. Letnim w Warszawie Wieczory Tańca Artystycznego (1948); w sez. 1948/49 byl choreografem w warsz. Ludowym T. Muzycznym, w sez. 1949/50 kier. baletu i solistą Opery we Wrocławiu, w sez. 1950/51 Opery warsz., w sez. 1952/53 i 1953/54 T. Syrena w Warszawie. Od 1951 współpracował sporadycznie z zespołem Pieśni i Tańca Wojska Pol. i nast. z Centralnym Zespołem Artyst. Wojska Polskiego. W sez. 1954/55 i do końca 1955 był kier. baletu i solistą Opery im. Moniuszki w Poznaniu; do końca sez. 1955/56 pozostawiono go w tym teatrze na etacie baletmistrza, choć nie dopuszczano do pracy. Wiosną 1956 opracował choreografię do Eugeniusza Oniegina w Operze krakowskiej. W sez. 1956/57 zorganizował balet Opery łódz.; kierował nim do końca sez. 1963/64. W 1957 występował z tym zespołem w Warszawie, a w 1958 odbył z nim tournee po Wielkiej Brytanii. W tym okresie współpracował też jako choreograf z T. im. Jaracza i Operetką w Łodzi oraz z wrocł. Operetką Dolnośląską (1957) i Operą warsz. (1959). Od września 1964 przeszedł na emeryturę. W dniu 8 III 1965 w warsz. Sali Kongresowej obchodził jubileusz pięćdziesięciu lat pracy. Po przejściu na emeryturę współpracował jako choreograf z warsz. Operą Objazdową (1966), T. Muzycznym w Gdyni (1968), T. Muzycznym w Szczecinie (1970) i T. Muzycznym w Łodzi (1973 i 1974). Ostatnimi jego pracami artyst. były: choreografia do Kuligu (Szczecin, 1978) i rola Starego Choreografa w filmie Spotkanie na Atlantyku (1980). Był jedną z największych indywidualności pol. baletu, zarówno jako tancerz, jak i choreograf. Obie te dziedziny twórczości P. były nierozdzielne i uzupełniały się: występowanie we własnych układach pozwalało mu na pełne wykorzystanie możliwości wykonawczych, a jednocześnie miało wielki wpływ na charakter tych choreografii; balety bez jego udziału traciły wiele ze swej ekspresji. Wysoki, świetnie zbudowany, o wyrazistej, przystojnej twarzy, miał wszechstronnie opanowane ciało, znakomitą plastyczność, duże zdolności aktorskie i porywającą żywiołowość. Rozbijał szablony tańca klasycznego, wprowadzając elementy gimnastyki akrobatycznej i pantomimy. Jako choreograf odznaczał się silnie rozwiniętym wyczuciem teatru, niewyczerpaną fantazją i odwagą w swobodnym dobieraniu środków wyrazu. W l. dwudziestych jego indywidualny styl budził kontrowersje: jedni przyjmowali P. jako reprezentanta najnowszych tendencji europejskich, inni jako jaskrawą sensację z pogranicza kabaretu i cyrku. Uprawiał wiele form choreograficznych, inspirowały go tańce salonowe i egzotyczne, stylowe i ludowe. Najchętniej jednak wypowiadał się poprzez drobiazgowo opracowane miniatury – niewielkie scenki rodzajowe o prostej, żywej akcji, w których w ciągu kilku minut potrafił w sposób angażujący widza, często groteskowy, czasem dram. przekazać fabułę, przedstawić charakter, przeżycie, obyczaj. W akcję wplatał stylizowane tańce, najczęściej oparte na pol. folklorze – pierwszą taką próbą był obertas Zawierucha (1923). Do najbardziej znanych miniatur P. należały: Łucznik, Indianin, Pająk i mucha, Umarł Maciek umarł, Wesele łowickie, Dożynki, Lajkonik krakowski, Terpsychora na podwórku. Najtrwalszym i najbardziej znaczącym kierunkiem jego twórczości był nurt narodowy. Tańce pol. traktował po swojemu, tworząc własny model ich stylizacji, czasami tak sugestywny, że jego pomysły opracowane dla potrzeb sceny powracały na wieś (np. tzw. kozły w oberku). Podczas okupacji niem. starał się przemycać w swojej twórczości artyst. akcenty pol.: w repertuarze były najlepsze pozycje dawne i kilka nowych, np. wersja legendy o Twardowskim Kuszenie szatana do muz. J. Maklakiewicza i Świtezianka do muz. F. Chopina. W t. operowych, poza wstawkami baletowymi, opracował przed wojną w warsz. T. Wielkim takie balety, jak: Pulcinella (tańczył partię tyt.), Zaczarowany kurant (partia Arlekina), Syrena, Bajka, Ostatni Pierrot (tańczył Tajemniczego pana), Kleks (partia tyt.), Serduszko, Boruta. Po wojnie do najważniejszych jego prac choreograficznych należały: Złoty kogucik (1950), Pan Twardowski L. Różyckiego (tańczył partię tyt., 1955 i 1959), Giselle (1959), Świtezianka E. Morawskiego i Komedianci (1960), Fontanna Bachczysaraju (tańczył Gireja 1961), Coppelia (tańczył Coppeliusa, 1962), Tańce połowieckie (tu tańczył ostatnią swą partię na scenie – Chana, 1962). Był entuzjastą i fanatycznym miłośnikiem swej sztuki, wymagającym od siebie i swych współpracowników, z uporem dążył do realizacji własnych zamierzeń, co niejednokrotnie narażało go, zwłaszcza po wojnie, na trudności i zmuszało do zmiany miejsca pracy.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994