aktorka;
Właściwie Maria Fiorenza Ciani, zamężna Sulikowska. Była córką Paola Cianiego, skrzypka orkiestry warsz. T. Wielkiego, potem kapelmistrza wojskowego, i śpiewaczki Aleksandry Ciani-Stankiewicz z Rakiewiczów, wnuczką Aleksandry Rakiewiczowej, żoną aktora Zygmunta Sulikowskiego. Podawana przez nią data urodzenia 15 VIII 1899 – błędna, ponieważ jej ojciec zmarł 21 III 1894; być może urodziła się 15 VIII 1894. Ukończyła pensję w Warszawie, a nast. kursy handlowe G. Chwatczyńskiego; prawdopodobnie przez pewien czas uczyła się też w warsz. Szkole Aplikacyjnej. Występy na scenie rozpoczęła w 1914 lub 1915. W 1916 zapewne występowała w zespole warsz. T. Współczesnego pod dyr. C. Danielewskiego; później w prowincjonalnych zespołach objazdowych, m.in. w Zamościu i Płocku (od marca 1918 w zespole L. Szejera, a w 1919 w zespole K. Adwentowicza). W 1920 grała w T. Plebiscytowym na Pomorzu pod dyr. K. Adwentowicza; później w Warszawie: w 1921 w teatrze na Pradze, 1922 w t. Maska na ul. Karowej. Latem 1923 występowała w Brześciu Litewskim w T. w Ogrodzie pod dyr. A. Szarkowskiego. Następnie przez wiele lat pracowała w teatrze jako suflerka, przede wszystkim w Warszawie, m.in. w T. Komedia (sez. 1922/23), t. Stańczyk, T. im. Fredry (1923, sez. 1925/26), w T. Miejskich (od 1926), później do 1939 na scenach TKKT (T. Letni, Narodowy, Nowy). Podczas II wojny świat. w teatrze nie pracowała; w 1940 prowadziła w Warszawie kawiarenkę „Melpomena”. Po wojnie w Warszawie należała do następujących zespołów: T. Polskiego (sez. 1945/46 – jako suflerka), Studio T. MO (1947 – suflerka), T. Rozmaitości (od sez. 1948/49 – suflerka i aktorka), T. Nowej
Warszawy (od 1950 – suflerka i aktorka), T. Klasycznego (od 1958). Latem 1949 z zespołem T. Rozmaitości występowała gościnnie na Wybrzeżu; grała wtedy Milewską („Żabusia”). W 1962 przeszła na emeryturę.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994