Data urodzenia:
1893-05-17 Warszawa
Data śmierci:
1968-02-22 Warszawa
aktorka;
Właściwie Helena, Lena, z Ziółkowskich, zamężna Boczkowska, także Orwidowa, Orwid-Bruczowa. Była córką Antoniego Ziółkowskiego i Emilii z Bieńkowskich, żoną Jerzego Boczkowskiego (ślub 27 XII 1925 w Wilnie). Do 1919 używała gł. nazwiska Orwidowa, później występowała jako Bruczowa. W 1916 była uczennicą Klasy Dram. przy Warsz. Tow. Muz. (używała wtedy nazwiska Bruczowa). Pracę na scenie rozpoczęła jako Lena Orwid w sez. 1916/17 w T. Polskim w Łodzi. Od sierpnia 1917 zaangażowana do T. Małego w Warszawie, 8 IX t.r. zagrała rolę Elwiry (Pierwsza lepsza); w trakcie sez. 1917/18 przeniosła się do t. Miraż; nast. do marca 1919 występowała w t. Argus, a od 4 IV 1919 w nowo otwartym t. Qui Pro Quo. W sez. 1919/20-1922/23 występowała w T. Bagatela w Krakowie, od sierpnia 1923 i w sez. 1923/24 w T. Komedia w Warszawie, a w sez. 1924/25 znowu w krak. T. Bagatela. W sez. 1926/27 grała w T. Ćwiklińskiej i Fertnera w Warszawie. Następnie wycofała się ze sceny. Po śmierci męża, od 1953 do końca 1966 była referentem w ZAiKS-ie w Warszawie. Od 1 I 1967 przeszła na emeryturę.
Przystojna, elegancka, grała przede wszystkim role amantek w komediach i farsach. Ważniejsze z nich, to: Żona (Ich czworo), Maryna (Jastrząb), Adela (Konfekcja męska), Lola (Roztwór profesora Pytla), Matylda Ricetti (Cierpki owoc), Iwetta (Osiołkowi w żłoby dano), Ksenia (Wielka księżna i chłopiec hotelowy), Marta (Dwaj mężowie pani Marty), Małgorzatka (Magdalenki), Gobetta (Pani prezesowa), Amelia (Opiekuj się Amelią).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994
aktorka;
Właściwie Helena, Lena, z Ziółkowskich, zamężna Boczkowska, także Orwidowa, Orwid-Bruczowa. Była córką Antoniego Ziółkowskiego i Emilii z Bieńkowskich, żoną Jerzego Boczkowskiego (ślub 27 XII 1925 w Wilnie). Do 1919 używała gł. nazwiska Orwidowa, później występowała jako Bruczowa. W 1916 była uczennicą Klasy Dram. przy Warsz. Tow. Muz. (używała wtedy nazwiska Bruczowa). Pracę na scenie rozpoczęła jako Lena Orwid w sez. 1916/17 w T. Polskim w Łodzi. Od sierpnia 1917 zaangażowana do T. Małego w Warszawie, 8 IX t.r. zagrała rolę Elwiry (Pierwsza lepsza); w trakcie sez. 1917/18 przeniosła się do t. Miraż; nast. do marca 1919 występowała w t. Argus, a od 4 IV 1919 w nowo otwartym t. Qui Pro Quo. W sez. 1919/20-1922/23 występowała w T. Bagatela w Krakowie, od sierpnia 1923 i w sez. 1923/24 w T. Komedia w Warszawie, a w sez. 1924/25 znowu w krak. T. Bagatela. W sez. 1926/27 grała w T. Ćwiklińskiej i Fertnera w Warszawie. Następnie wycofała się ze sceny. Po śmierci męża, od 1953 do końca 1966 była referentem w ZAiKS-ie w Warszawie. Od 1 I 1967 przeszła na emeryturę.
Przystojna, elegancka, grała przede wszystkim role amantek w komediach i farsach. Ważniejsze z nich, to: Żona (Ich czworo), Maryna (Jastrząb), Adela (Konfekcja męska), Lola (Roztwór profesora Pytla), Matylda Ricetti (Cierpki owoc), Iwetta (Osiołkowi w żłoby dano), Ksenia (Wielka księżna i chłopiec hotelowy), Marta (Dwaj mężowie pani Marty), Małgorzatka (Magdalenki), Gobetta (Pani prezesowa), Amelia (Opiekuj się Amelią).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994