Data urodzenia:
1862-03-02 Warszawa
Data śmierci:
1932-05-30 Warszawa
aktorka;
Właściwie Matylda Rumowska zamężna Braun, pseud. Mirska. Była matką Janiny Janeckiej i Zofii Mysłakowskiej. Kształciła się w szkole dram. E. Derynga. Pracę na scenie rozpoczęła prawdopodobnie pod pseud. Mirska w maju 1881 w zespole A. Trapszy w Lublinie. Od 17 VII 1881 do 29 XI 1882 należała do zespołu t. krak. pod nazwiskiem Rumowska. W 1883 występowała w Płocku w zespole J. Grabińskiego, a następnie w zespole J. Otrembowej; brała też udział w objazdach tego zespołu w 1884. W 1885 występowała u J. Grabińskiego w Lublinie, potem w zespole J. Puchniewskiego, w 1886 u J. Teksla w warsz. t. ogr. Belle Vue oraz w Lublinie, w 1888 z tym samym zespołem w Łodzi oraz w warsz. t. ogr. Wodewil, w 1889-90 w zespole Ł. Kościeleckiego w Łodzi i w warsz. t. ogr. Belle Vue. W 1890 była już żoną muzyka Jana Brauna i używała na scenie jego nazwiska. Po 1890 prawdopodobnie opuściła na jakiś czas t. i powróciła do niego dopiero w końcu 1898, zaangażowana na stanowisko suflerkj WTR, na którym pozostała także po przejęciu zespołu przez miasto. 18 II 1923 i 23 I 1926 obchodziła dwa kolejne jubileusze. W 1923 otrzymała emeryturę. Jako aktorka grała początkowo role amantek i subretek, jak np. Basia (Przeor Paulinów, czyli Obrona Częstochowy), Franciszka (Mateczka), Flora (Pan Geldhab), potem charakterystyczne, jak np. Dorota (Grube ryby).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973
aktorka;
Właściwie Matylda Rumowska zamężna Braun, pseud. Mirska. Była matką Janiny Janeckiej i Zofii Mysłakowskiej. Kształciła się w szkole dram. E. Derynga. Pracę na scenie rozpoczęła prawdopodobnie pod pseud. Mirska w maju 1881 w zespole A. Trapszy w Lublinie. Od 17 VII 1881 do 29 XI 1882 należała do zespołu t. krak. pod nazwiskiem Rumowska. W 1883 występowała w Płocku w zespole J. Grabińskiego, a następnie w zespole J. Otrembowej; brała też udział w objazdach tego zespołu w 1884. W 1885 występowała u J. Grabińskiego w Lublinie, potem w zespole J. Puchniewskiego, w 1886 u J. Teksla w warsz. t. ogr. Belle Vue oraz w Lublinie, w 1888 z tym samym zespołem w Łodzi oraz w warsz. t. ogr. Wodewil, w 1889-90 w zespole Ł. Kościeleckiego w Łodzi i w warsz. t. ogr. Belle Vue. W 1890 była już żoną muzyka Jana Brauna i używała na scenie jego nazwiska. Po 1890 prawdopodobnie opuściła na jakiś czas t. i powróciła do niego dopiero w końcu 1898, zaangażowana na stanowisko suflerkj WTR, na którym pozostała także po przejęciu zespołu przez miasto. 18 II 1923 i 23 I 1926 obchodziła dwa kolejne jubileusze. W 1923 otrzymała emeryturę. Jako aktorka grała początkowo role amantek i subretek, jak np. Basia (Przeor Paulinów, czyli Obrona Częstochowy), Franciszka (Mateczka), Flora (Pan Geldhab), potem charakterystyczne, jak np. Dorota (Grube ryby).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973