Data urodzenia:
1869-10-29 Kalisz
Data śmierci:
1952-02-11 Warszawa
aktorka, śpiewaczka;
Właściwie Stanisława Dobrowolska, ze Szczepankiewiczów, pseud. na scenie dram. S. Dzirytówna, na scenie operowej – S. Doliwa. Była córką Bronisława Szczepankiewicza i Genowefy z Dąbkowskich. Matką śpiewaczki Zofii Dobrowolskiej Pawłowskiej. Uczyła się w warsz. konserwatorium; była uzdolnioną pianistką. W 1891 została zaangażowana do t. krak., a od jesieni 1892 występowała w t. lwowskim. W repertuarze dram. grała m.in. role: Justysi (Dzienniczek Justysi), Klary (Koniec Sodomy), Kamili (Dom otwarty), Anieli (Śluby panieńskie), Bianki (Poskromienie złośnicy). 2 VII 1893 w Warszawie wyszła za mąż za Adama D., dziennikarza i recenzenta „Kuriera Warszawskiego”. W tym samym roku wyjechała na studia wokalne: najpierw do Rzymu, gdzie kształciła się pod kier. śpiewaczki Z. Falchi, a następnie do Drezna, do szkoły A. Paschalis-A.Souvestre. Występowała potem na scenach włoskich. Po powrocie do Warszawy weszła w skład opery WTR; śpiewała wtedy m.in. następujące partie sopranowe: Violetta (Traviata), Gilda (Rigoletto), Rozyna (Cyrulik sewilski), Micaela (Carmen), Łucja (Łucja z Lammermooru), Jadwiga (Jadwiga). W 1910 wycofała się ze sceny; zajmowała się odtąd pracą pedagogiczną. W czerwcu 1931 obchodziła jubileusz czterdziestolecia działalności artystycznej.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973
aktorka, śpiewaczka;
Właściwie Stanisława Dobrowolska, ze Szczepankiewiczów, pseud. na scenie dram. S. Dzirytówna, na scenie operowej – S. Doliwa. Była córką Bronisława Szczepankiewicza i Genowefy z Dąbkowskich. Matką śpiewaczki Zofii Dobrowolskiej Pawłowskiej. Uczyła się w warsz. konserwatorium; była uzdolnioną pianistką. W 1891 została zaangażowana do t. krak., a od jesieni 1892 występowała w t. lwowskim. W repertuarze dram. grała m.in. role: Justysi (Dzienniczek Justysi), Klary (Koniec Sodomy), Kamili (Dom otwarty), Anieli (Śluby panieńskie), Bianki (Poskromienie złośnicy). 2 VII 1893 w Warszawie wyszła za mąż za Adama D., dziennikarza i recenzenta „Kuriera Warszawskiego”. W tym samym roku wyjechała na studia wokalne: najpierw do Rzymu, gdzie kształciła się pod kier. śpiewaczki Z. Falchi, a następnie do Drezna, do szkoły A. Paschalis-A.Souvestre. Występowała potem na scenach włoskich. Po powrocie do Warszawy weszła w skład opery WTR; śpiewała wtedy m.in. następujące partie sopranowe: Violetta (Traviata), Gilda (Rigoletto), Rozyna (Cyrulik sewilski), Micaela (Carmen), Łucja (Łucja z Lammermooru), Jadwiga (Jadwiga). W 1910 wycofała się ze sceny; zajmowała się odtąd pracą pedagogiczną. W czerwcu 1931 obchodziła jubileusz czterdziestolecia działalności artystycznej.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973