Data urodzenia:
1910-05-03 Lublin
Data śmierci:
1980-10-12 Lublin
aktorka, tancerka;
Właściwie Stefania Chmielarczyk, pseud. Cybulska z domu Zrubek, 2°v. Kostkowska. Była córką ślusarza Franciszka Zrubka i Adelajdy z Brzostków, żoną najpierw Maksymiliana Chmielarczyka, później Zygmunta Kostkowskiego, matką aktora Andrzeja Chmielarczyka. W 1928 lub 1929 wyszła za mąż i zamieszkała w Bydgoszczy; tu uczyła się w szkole baletowej (m.in. u J. Ciesielskiego) przy T. Miejskim i w 1931-34 występowała jako tancerka. Na scenie używała odtąd przede wszystkim pseud. męża Cybulska, niekiedy tylko występując jako Chmielarczyk lub Chmielarczyk-Cybulska. Po zdaniu eksternistycznego egzaminu aktorskiego ZASP-u, w 1934 zaangażowała się do T. Ziemi Pomorskiej w Toruniu, gdzie pracowała jako aktorka i suflerka do końca sez. 1938/39; opracowywała tu także układy taneczne do operetek; z t. toruńskim występowała m.in. w Gdańsku (listopad 1934, maj i wrzesień 1937). Okres okupacji niem. spędziła z synem i ukrywającym się mężem w Biłgoraju. W 1944 należała do zespołu T. Wojska Pol. w Lublinie i występowała z nim w pocz. 1945 w Krakowie i Katowicach. Od sez. 1945/46 była aktorką T. Miejskiego (od 1949 pn. T. im. Osterwy) w Lublinie i pracowała w nim stale do 1957 (w sez. 1948/49 także w T. Muzycznym, np. jako Bessy – Targ na dziewczęta). W sez. 1957/58 występowała w T. Miejskim w Koszalinie. W 1958-59 przebywała w Szwecji. W sez. 1959/60 i 1960/61 występowała znowu w lub. T. im. Osterwy, od sez. 1961/62 do 31 XII 1966 w T. Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze. Od 1 I 1967 powróciła do Lublina, gdzie w zespole T. im. Osterwy pozostała do końca sez. 1979/80.
Przed II wojną świat., w Toruniu grała role młodych dziewcząt, m.in. Ludwikę (Rozkoszna dziewczyna), Madeleine (Lato w Nohant), Sylwię (Nitouche), Zuzannę (Stare wino); po wojnie m.in.: Czepcową (Wesele), Hankę (Moralność pani Dulskiej), Beatrycze (Przyjaciel nadejdzie wieczorem), Figaszewską (Dwie blizny), Agatę (Gwałtu co się dzieje), Marię (Wieczór Trzech Króli), Nerynę (Szelmostwa Skapena), Gerszową (Ktoś nowy), Milewską (Żabusia), Panią Jowialską (Pan Jowialski), Mariatę (Baba-dziwo).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994
aktorka, tancerka;
Właściwie Stefania Chmielarczyk, pseud. Cybulska z domu Zrubek, 2°v. Kostkowska. Była córką ślusarza Franciszka Zrubka i Adelajdy z Brzostków, żoną najpierw Maksymiliana Chmielarczyka, później Zygmunta Kostkowskiego, matką aktora Andrzeja Chmielarczyka. W 1928 lub 1929 wyszła za mąż i zamieszkała w Bydgoszczy; tu uczyła się w szkole baletowej (m.in. u J. Ciesielskiego) przy T. Miejskim i w 1931-34 występowała jako tancerka. Na scenie używała odtąd przede wszystkim pseud. męża Cybulska, niekiedy tylko występując jako Chmielarczyk lub Chmielarczyk-Cybulska. Po zdaniu eksternistycznego egzaminu aktorskiego ZASP-u, w 1934 zaangażowała się do T. Ziemi Pomorskiej w Toruniu, gdzie pracowała jako aktorka i suflerka do końca sez. 1938/39; opracowywała tu także układy taneczne do operetek; z t. toruńskim występowała m.in. w Gdańsku (listopad 1934, maj i wrzesień 1937). Okres okupacji niem. spędziła z synem i ukrywającym się mężem w Biłgoraju. W 1944 należała do zespołu T. Wojska Pol. w Lublinie i występowała z nim w pocz. 1945 w Krakowie i Katowicach. Od sez. 1945/46 była aktorką T. Miejskiego (od 1949 pn. T. im. Osterwy) w Lublinie i pracowała w nim stale do 1957 (w sez. 1948/49 także w T. Muzycznym, np. jako Bessy – Targ na dziewczęta). W sez. 1957/58 występowała w T. Miejskim w Koszalinie. W 1958-59 przebywała w Szwecji. W sez. 1959/60 i 1960/61 występowała znowu w lub. T. im. Osterwy, od sez. 1961/62 do 31 XII 1966 w T. Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze. Od 1 I 1967 powróciła do Lublina, gdzie w zespole T. im. Osterwy pozostała do końca sez. 1979/80.
Przed II wojną świat., w Toruniu grała role młodych dziewcząt, m.in. Ludwikę (Rozkoszna dziewczyna), Madeleine (Lato w Nohant), Sylwię (Nitouche), Zuzannę (Stare wino); po wojnie m.in.: Czepcową (Wesele), Hankę (Moralność pani Dulskiej), Beatrycze (Przyjaciel nadejdzie wieczorem), Figaszewską (Dwie blizny), Agatę (Gwałtu co się dzieje), Marię (Wieczór Trzech Króli), Nerynę (Szelmostwa Skapena), Gerszową (Ktoś nowy), Milewską (Żabusia), Panią Jowialską (Pan Jowialski), Mariatę (Baba-dziwo).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994