Hoffman-Weikert Eugenia

Hoffman-Weikert Eugenia
Data urodzenia:
1895-12-16 Zgierz
Data śmierci:
1968-04-14 Warszawa

śpiewaczka;

Właściwie Eugenia Adela Hoffmanowa, także Hofmanowa, Hoffmanówna, Hoffmannowa, 1 ° v. Gepert, 2° v. Weikert. Była córką Juliusza Hoffmana i Albertyny z Goltzów. Jej pierwszym mężem był Gepert, łódzki przemysłowiec, drugim Eugeniusz Weikert, inżynier. Głos kształciła w warszawskiej Wyższej Szkole Muzycznej im. Chopina; była uczennicą Adeli Comte-Wilgockiej. Zaangażowana do warszawskiego Teatru Wielkiego na sezon 1928/29 debiutowała partią Pauliny (Dama pikowa), następnie śpiewała Amneris (Aida) oraz w Fauście, Zmierzchu bogów, Jasiu i Małgosi. W sezonie 1929/30 była solistką zespołu operowego Teatru Polskiego w Katowicach, 1930/31 wykonywała główne partie mezzosopranowe w Teatrze Wielkim we Lwowie; tam także w kwartecie solistów brała udział w koncertach muzyki oratoryjnej. Latem 1931 z zespołem opery lwowskiej śpiewała w Krakowie. Po powrocie do Warszawy wystąpiła w Halce (rola Zofii) wystawionej zimą 1932 w Domu Żołnierza na Pradze przez Stowarzyszenie Polskiej Opery Ludowej. Śpiewała też w Teatrze Wielkim (styczeń 1932 – AmnerisAidzie) i w efemerycznej imprezie pn. Opera Komiczna (20 października 1933 udział w premierze Cammory).W 1933–35 należała do kobiecego zespołu rewelersów pn. „T4” („Te Cztery”), pod kierownictwem Wandy Vorbond-Dąbrowskiej. W sezonie 1934/35 wystąpiła gościnnie w Krakowie. W grudniu 1935 ponownie śpiewała Zofię (Halka) w Polskiej Operze Ludowej w Teatrze na Pradze i w Teatrze na Wyspie w Łazienkach (latem 1936 i 1939). Od sezonie 1936/37 była solistką Teatru Wielkiego w Warszawie. Stworzyła wybitne kreacje: Niania (Borys Godunow), Cześnikowa (Straszny dwór), Magdalena (Rigoletto). Jej głos odznaczał się pięknym, altowym brzmieniem, miała zdolności aktorskie. Podczas okupacji niemieckiej brała udział w tajnych koncertach w Warszawie. Została wywieziona do obozu. W latach czterdziestych występowała niekiedy na koncertach estradowych, potem dawała prywatne lekcje śpiewu. Jej uczennicą była m.in. Helena Makowska-Fijewska

Źródło: http://www.encyklopediateatru.pl/osoby/26525/eugenia-hoffman-weikert


Źródła:
1)

śpiewaczka;

Właściwie Eugenia Adela Hoffmanowa, także Hofmanowa, Hoffmanówna, Hoffmannowa, 1 ° v. Gepert, 2° v. Weikert. Była córką Juliusza Hoffmana i Albertyny z Goltzów. Jej pierwszym mężem był Gepert, łódzki przemysłowiec, drugim Eugeniusz Weikert, inżynier. Głos kształciła w warszawskiej Wyższej Szkole Muzycznej im. Chopina; była uczennicą Adeli Comte-Wilgockiej. Zaangażowana do warszawskiego Teatru Wielkiego na sezon 1928/29 debiutowała partią Pauliny (Dama pikowa), następnie śpiewała Amneris (Aida) oraz w Fauście, Zmierzchu bogów, Jasiu i Małgosi. W sezonie 1929/30 była solistką zespołu operowego Teatru Polskiego w Katowicach, 1930/31 wykonywała główne partie mezzosopranowe w Teatrze Wielkim we Lwowie; tam także w kwartecie solistów brała udział w koncertach muzyki oratoryjnej. Latem 1931 z zespołem opery lwowskiej śpiewała w Krakowie. Po powrocie do Warszawy wystąpiła w Halce (rola Zofii) wystawionej zimą 1932 w Domu Żołnierza na Pradze przez Stowarzyszenie Polskiej Opery Ludowej. Śpiewała też w Teatrze Wielkim (styczeń 1932 – AmnerisAidzie) i w efemerycznej imprezie pn. Opera Komiczna (20 października 1933 udział w premierze Cammory).W 1933–35 należała do kobiecego zespołu rewelersów pn. „T4” („Te Cztery”), pod kierownictwem Wandy Vorbond-Dąbrowskiej. W sezonie 1934/35 wystąpiła gościnnie w Krakowie. W grudniu 1935 ponownie śpiewała Zofię (Halka) w Polskiej Operze Ludowej w Teatrze na Pradze i w Teatrze na Wyspie w Łazienkach (latem 1936 i 1939). Od sezonie 1936/37 była solistką Teatru Wielkiego w Warszawie. Stworzyła wybitne kreacje: Niania (Borys Godunow), Cześnikowa (Straszny dwór), Magdalena (Rigoletto). Jej głos odznaczał się pięknym, altowym brzmieniem, miała zdolności aktorskie. Podczas okupacji niemieckiej brała udział w tajnych koncertach w Warszawie. Została wywieziona do obozu. W latach czterdziestych występowała niekiedy na koncertach estradowych, potem dawała prywatne lekcje śpiewu. Jej uczennicą była m.in. Helena Makowska-Fijewska

Źródło: http://www.encyklopediateatru.pl/osoby/26525/eugenia-hoffman-weikert

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *