Czopek Alfred

Czopek Alfred
Data urodzenia:
1906-11-24 Witkowice k. Ostrawy na Morawach
Data śmierci:
1972-08-06 Wrocław

śpiewak, aktor, tancerz;

Właściwie Alfred Józef Czopek. Był synem Ferdynanda Cz. i Marii, z pochodzenia Włoszki, mężem Stanisławy Czopek. Urodził się w wielodzietnej rodzinie ro­botniczej. Uczęszczał do szkoły muz. i baletowej w Morawskiej Ostrawie. W 1919-25 pracował jako tancerz, a 1926-32 jako śpiewak w miejscowym teatrze. W sez. 1933/34 występował w Bratysławie, a w 1934-38 w Brnie. W grudniu 1938 został przez władze czeskie wysiedlony do Polski. Pozostawał bez stałego zajęcia. W czasie II wojny świat., w 1941 został wywieziony na przymusowe roboty do Niemiec, skąd wrócił jako inwalida w 1942 i zaczął pracować na kolei w Krakowie. W 1944 występował w jawnym Krak. T. Powszechnym, m.in. w Domu otwartym. Od marca do czerwca 1945 pracował w teatrze Komendy Woj. MO w Rzeszowie. W lipcu 1945 zaangażował się do zespołu Opery Dolnoślą­skiej we Wrocławiu; w inaug. przedstawieniu (8 IX 1945) wystąpił w partii Dudarza (Halka), potem brał udział w kolejnych prem. operowych. W sez. 1947/48 i 1948/49 grał też role epizodyczne we wrocł. T. Polskim, np. Rejenta (Cyrulik sewilski), Tardiveau (Słomkowy kapelusz). W Operze Dolno­śląskiej był „inspicjentem, inspektorem sceny, czło­wiekiem do specjalnych poruczeń, doskonałym wy­konawcą ról epizodycznych, tancerzem, śpiewakiem, odtwórcą ról mimicznych, a swego czasu sekretarzem dyrektora” (S. Drabik). Jego talent muz., jasno brzmiący tenor buffo i pasja z jaką działał sprawiły, że zdobył we Wrocławiu znaczną popularność. W zespole Opery był od 1945 do końca sez. 1971/72 (od sez. 1965/66 równocześnie należał do zespołu Operetki Dolnośląskiej).

Partie operowe Cz., to m.in.: Pan Damazy (Straszny dwór), Waszek (Sprzedana narzeczona), Gaston (Traviata), Spoletta (Tosca), Ambroży (Cyrulik sewilski), Pinello (Gianni Schicchi), Jontek (Pomsta Jontkowa); baletowe: Maciek (Pan Twardowski), Kapitan (Czerwony mak), Ojciec Swanildy (Coppelia); role ope­retkowe: Józef (Fajerwerk), Kisz (Księżniczka czar­dasza), Belzebub (Diabelska robota), August (Panna Wodna), Hrabia Carnero (Baron cygański).

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994


Źródła:
1)

śpiewak, aktor, tancerz;

Właściwie Alfred Józef Czopek. Był synem Ferdynanda Cz. i Marii, z pochodzenia Włoszki, mężem Stanisławy Czopek. Urodził się w wielodzietnej rodzinie ro­botniczej. Uczęszczał do szkoły muz. i baletowej w Morawskiej Ostrawie. W 1919-25 pracował jako tancerz, a 1926-32 jako śpiewak w miejscowym teatrze. W sez. 1933/34 występował w Bratysławie, a w 1934-38 w Brnie. W grudniu 1938 został przez władze czeskie wysiedlony do Polski. Pozostawał bez stałego zajęcia. W czasie II wojny świat., w 1941 został wywieziony na przymusowe roboty do Niemiec, skąd wrócił jako inwalida w 1942 i zaczął pracować na kolei w Krakowie. W 1944 występował w jawnym Krak. T. Powszechnym, m.in. w Domu otwartym. Od marca do czerwca 1945 pracował w teatrze Komendy Woj. MO w Rzeszowie. W lipcu 1945 zaangażował się do zespołu Opery Dolnoślą­skiej we Wrocławiu; w inaug. przedstawieniu (8 IX 1945) wystąpił w partii Dudarza (Halka), potem brał udział w kolejnych prem. operowych. W sez. 1947/48 i 1948/49 grał też role epizodyczne we wrocł. T. Polskim, np. Rejenta (Cyrulik sewilski), Tardiveau (Słomkowy kapelusz). W Operze Dolno­śląskiej był „inspicjentem, inspektorem sceny, czło­wiekiem do specjalnych poruczeń, doskonałym wy­konawcą ról epizodycznych, tancerzem, śpiewakiem, odtwórcą ról mimicznych, a swego czasu sekretarzem dyrektora” (S. Drabik). Jego talent muz., jasno brzmiący tenor buffo i pasja z jaką działał sprawiły, że zdobył we Wrocławiu znaczną popularność. W zespole Opery był od 1945 do końca sez. 1971/72 (od sez. 1965/66 równocześnie należał do zespołu Operetki Dolnośląskiej).

Partie operowe Cz., to m.in.: Pan Damazy (Straszny dwór), Waszek (Sprzedana narzeczona), Gaston (Traviata), Spoletta (Tosca), Ambroży (Cyrulik sewilski), Pinello (Gianni Schicchi), Jontek (Pomsta Jontkowa); baletowe: Maciek (Pan Twardowski), Kapitan (Czerwony mak), Ojciec Swanildy (Coppelia); role ope­retkowe: Józef (Fajerwerk), Kisz (Księżniczka czar­dasza), Belzebub (Diabelska robota), August (Panna Wodna), Hrabia Carnero (Baron cygański).

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *