Bułat Zofia

Bułat Zofia
Data urodzenia:
1904-10-04 Kraków
Data śmierci:
1995-02-07 Warszawa

aktorka, śpiewaczka;

Była córką Tomasza Bułata i Anny z domu Buchbinder;  żoną Mieczysława Komorka (ślub 16 grudnia 1961 w Warszawie). Ukończyła Seminarium Nauczycielskie i Konserwatorium Muzyczne w Krakowie. W sezonie 1928/29–1931/32 należała do zespołu operowego Teatru Polskiego w Katowicach. Śpiewała partie sopranowe, m.in. Mignon, Zofię (Halka), a także w operetkach: Krysia leśniczanka, Wesoła wdówka; zagrała też ZuzięDamach i huzarach (1932). W sezonie 1932/33 śpiewała w Teatrze Wielkim w Poznaniu, np. PoppeęMiriam (Quo vadis), Giulię (Carewicz), Ellen (Lili chce śpiewać), Janinę (Gri-Gri); później występowała w dorywczych imprezach operowych oraz w radiu. W sezonie 1935/36 występowała w Wielkopolskim Teatrze Objazdowym z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, w 1937/38 i 1938/39 ponownie w repertuarze operowym na scenie Teatru Polskiego w Katowicach, np. w Rigoletcie, Poławiaczach pereł, Strasznym dworze, Carmen, Opowieściach Hoffmanna; zagrała HanięTemperamentach (1939). W czasie II wojny światowej pracowała w fabryce w Sosnowcu.

Po wojnie występowała jako Zalewska lub Bułat-Zalewska. W 1945 zaangażowała się do Teatru Miejskiego w Sosnowcu, gdzie 18 lutego tego roku wystąpiła w programie Walc w ogonku, inaugurującym działalność tej sceny. Należała do zespołu do końca sezonu 1947/48, ale zagrała tylko jedną rolę: ManiewiczowąŻabusi. Później występowała w Warszawie: w sezonach 1949/50-1953/54 w Teatrze Lalek Guliwer, np. w rolach: Morgany (Trzy pomarańcze), Mieszka, Osła i Baby (Bajki i bajeczki), w 1954/55–1956/57 w Teatrze Lalki i Aktora Baj, np. jako Kuma (Baśń o skąpcu Szczędzimusze), Syrena (O Jaśku Złotniku i burmistrzance), w 1958/59 w operetkowym Teatrze Muzycznym przy ul. Terespolskiej, np. w roli Barbary (Jadzia wdowa).

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego, tom III: 1910–2000, t. 1, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017


Źródła:
1)

aktorka, śpiewaczka;

Była córką Tomasza Bułata i Anny z domu Buchbinder;  żoną Mieczysława Komorka (ślub 16 grudnia 1961 w Warszawie). Ukończyła Seminarium Nauczycielskie i Konserwatorium Muzyczne w Krakowie. W sezonie 1928/29–1931/32 należała do zespołu operowego Teatru Polskiego w Katowicach. Śpiewała partie sopranowe, m.in. Mignon, Zofię (Halka), a także w operetkach: Krysia leśniczanka, Wesoła wdówka; zagrała też ZuzięDamach i huzarach (1932). W sezonie 1932/33 śpiewała w Teatrze Wielkim w Poznaniu, np. PoppeęMiriam (Quo vadis), Giulię (Carewicz), Ellen (Lili chce śpiewać), Janinę (Gri-Gri); później występowała w dorywczych imprezach operowych oraz w radiu. W sezonie 1935/36 występowała w Wielkopolskim Teatrze Objazdowym z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, w 1937/38 i 1938/39 ponownie w repertuarze operowym na scenie Teatru Polskiego w Katowicach, np. w Rigoletcie, Poławiaczach pereł, Strasznym dworze, Carmen, Opowieściach Hoffmanna; zagrała HanięTemperamentach (1939). W czasie II wojny światowej pracowała w fabryce w Sosnowcu.

Po wojnie występowała jako Zalewska lub Bułat-Zalewska. W 1945 zaangażowała się do Teatru Miejskiego w Sosnowcu, gdzie 18 lutego tego roku wystąpiła w programie Walc w ogonku, inaugurującym działalność tej sceny. Należała do zespołu do końca sezonu 1947/48, ale zagrała tylko jedną rolę: ManiewiczowąŻabusi. Później występowała w Warszawie: w sezonach 1949/50-1953/54 w Teatrze Lalek Guliwer, np. w rolach: Morgany (Trzy pomarańcze), Mieszka, Osła i Baby (Bajki i bajeczki), w 1954/55–1956/57 w Teatrze Lalki i Aktora Baj, np. jako Kuma (Baśń o skąpcu Szczędzimusze), Syrena (O Jaśku Złotniku i burmistrzance), w 1958/59 w operetkowym Teatrze Muzycznym przy ul. Terespolskiej, np. w roli Barbary (Jadzia wdowa).

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego, tom III: 1910–2000, t. 1, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *