Data urodzenia:
1902-02-15 Lwów
Data śmierci:
1979-09-12 Gdynia
aktorka, śpiewaczka;
Właściwie Paulina Kazimiera Śliwińska, z domu Nossig, pseud. Noskowska. Była córką Daniela Nossiga i Laury z domu Kresler, żoną aktora i reżysera Stanisława Śliwińskiego (ślub 15 I 1931; tu jej nazwisko rodowe błędnie Mossig). We Lwowie ukończyła gimn. i szkolę śpiewu Z. Frankowskiej. Występowała najczęściej na scenach kabaretowych, rewiowych i operetkowych, którymi kierował Śliwiński. Do ok. 1929 używała pseud. Noskowska, potem nazwiska męża Śliwińska (czasem wracała do pseud.). We Lwowie w 1921 brała udział w programach kabaretu Bagatela Lwow., także występowała z nim w Rzeszowie, a w 1922-24 w teatrzyku lit.-artyst. UL, z którym gościła dwukrotnie w Płocku (grudzień 1923 i czerwiec 1924). Potem przeniosła się do Warszawy. W 1925 występowała w T. Popularnym jako tyt. Księżniczka czardasza, w czerwcu ponownie w Płocku, z objazdowym zespołem operetkowym pod kier. Śliwińskiego, a na pocz. września w Kaliszu. W 1926-27 w Warszawie należała do zespołu t. Mignon, w czerwcu 1927 występowała w t. Eldorado, w 1928 w t. Kometa, w marcu i kwietniu 1929 w t. Znicz, w operetkach: Lizystrata, Noc w San Sebastian, Jasnowłosy Cygan. Od czerwca 1929 do lutego 1930 występowała w Operetce Lucy Messal w rolach: Maszy (Bohaterowie), Marii (Ewentualnie dzisiaj w nocy) oraz w Boskiej nocy, Poczcie w lesie, Złocistych marzeniach (podobała się bardzo w piosence Tango miłości). W marcu, maju, listopadzie i grudniu 1930 w Operetce Warsz. występowała w Mężach na urlopie (zastąpiła X. Grey), w 1932 (w marcu) z zespołem operetkowym w w Płocku, a w 1933 w warsz. operetkowym T. Artystycznym (np. ponownie w Bohaterach).
Podczas II wojny świat, nie występowała, była na utrzymaniu męża. Po 1945 brała udział w przedstawieniach organizowanych przez przedsiębiorstwa estradowe. W sez. 1954/55 należała do półamat. Zespołu pn. Eksperymentalny Zespół Dram. ,,Kuźnica” w Poznaniu; grała m.in. Łechcińską w Rozbitkach. W sez. 1959/60-1962/63 należała do zespołu T. Objazdowego (nast. Rozmaitości) pod egidą PPIE w Poznaniu i grała np.: Millerową (Intryga i miłość, 1960), Poduszkinę (Milion za uśmiech, 1962), Ostrowską (Ruchome piaski, 1963).
Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III 1910-2000 M-Ż Warszawa 2016
aktorka, śpiewaczka;
Właściwie Paulina Kazimiera Śliwińska, z domu Nossig, pseud. Noskowska. Była córką Daniela Nossiga i Laury z domu Kresler, żoną aktora i reżysera Stanisława Śliwińskiego (ślub 15 I 1931; tu jej nazwisko rodowe błędnie Mossig). We Lwowie ukończyła gimn. i szkolę śpiewu Z. Frankowskiej. Występowała najczęściej na scenach kabaretowych, rewiowych i operetkowych, którymi kierował Śliwiński. Do ok. 1929 używała pseud. Noskowska, potem nazwiska męża Śliwińska (czasem wracała do pseud.). We Lwowie w 1921 brała udział w programach kabaretu Bagatela Lwow., także występowała z nim w Rzeszowie, a w 1922-24 w teatrzyku lit.-artyst. UL, z którym gościła dwukrotnie w Płocku (grudzień 1923 i czerwiec 1924). Potem przeniosła się do Warszawy. W 1925 występowała w T. Popularnym jako tyt. Księżniczka czardasza, w czerwcu ponownie w Płocku, z objazdowym zespołem operetkowym pod kier. Śliwińskiego, a na pocz. września w Kaliszu. W 1926-27 w Warszawie należała do zespołu t. Mignon, w czerwcu 1927 występowała w t. Eldorado, w 1928 w t. Kometa, w marcu i kwietniu 1929 w t. Znicz, w operetkach: Lizystrata, Noc w San Sebastian, Jasnowłosy Cygan. Od czerwca 1929 do lutego 1930 występowała w Operetce Lucy Messal w rolach: Maszy (Bohaterowie), Marii (Ewentualnie dzisiaj w nocy) oraz w Boskiej nocy, Poczcie w lesie, Złocistych marzeniach (podobała się bardzo w piosence Tango miłości). W marcu, maju, listopadzie i grudniu 1930 w Operetce Warsz. występowała w Mężach na urlopie (zastąpiła X. Grey), w 1932 (w marcu) z zespołem operetkowym w w Płocku, a w 1933 w warsz. operetkowym T. Artystycznym (np. ponownie w Bohaterach).
Podczas II wojny świat, nie występowała, była na utrzymaniu męża. Po 1945 brała udział w przedstawieniach organizowanych przez przedsiębiorstwa estradowe. W sez. 1954/55 należała do półamat. Zespołu pn. Eksperymentalny Zespół Dram. ,,Kuźnica” w Poznaniu; grała m.in. Łechcińską w Rozbitkach. W sez. 1959/60-1962/63 należała do zespołu T. Objazdowego (nast. Rozmaitości) pod egidą PPIE w Poznaniu i grała np.: Millerową (Intryga i miłość, 1960), Poduszkinę (Milion za uśmiech, 1962), Ostrowską (Ruchome piaski, 1963).
Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III 1910-2000 M-Ż Warszawa 2016