Bohdańska Teodozja

Bohdańska Teodozja
Data urodzenia:
1894-04-23 Warszawa
Data śmierci:
1962-05-30 Londyn

aktorka;

Właściwie Teodozja Bogdańska, Bohdańska, z Kopczewskich, zamężna Cwojdzińska. Była żoną komediopisarza i re­żysera Antoniego Cwojdzińskiego. Skończyła szkołę dramatyczną. W 1913-20 występowała w T. Polskim w Warszawie, w sez. 1920/21 w T. Objazdowym nr 1 Ministerstwa Spraw Wojskowych pod dyr. S. Czapelskiego (w styczniu 1921 z tym teatrem w Gdańsku). W 1921-24 występowała w Wilnie w T. Polskim i T. Powszechnym, w sez. 1924/25 w T. im. Bogusławskiego w Warszawie, w sez. 1925/26 w Zjednoczonych T. Po­morskich, w czerwcu 1926 w T. Letnim w Gdyni i Gdańsku (dyr. J. Krokowski), w 1926-29 w T. Pol­skim w Katowicach, w sez. 1929/30 w T. Ateneum w Warszawie, w 1930-31 w T. Wielkim i w T. Rozmai­tości we Lwowie, od września 1931 do stycznia 1932 w warsz. T. Melodram, w 1932-34 w Warszawie w T. Ateneum; dorywczo w T. im. Żeromskiego (wrzesień 1933) i w Instytucie Reduty (listopad-grudzień 1933); w 1935-37 znów w T. Miejskich we Lwowie, potem w Warszawie: w 1938 w T. Narodowym, a w sez. 1938/39 w T. Polskim i T. Małym. Grała z powodzeniem role charakterystyczne, jak np. Amelia Tichard (Oj, mężczyźni, mężczyźni), Podstolina (Fircyk w zalotach), Aniela (Damy i huzary), Rucka (Grochowy wieniec), Młynarka (Zaczarowane koło), Hanka (Moralność pani Dulskiej), Sara i Ciotka Janina (Bronx-Express), Matka Hinkemanna (Hinkemann), Pulcheria (Dom otwarty), Żona (Ich czworo), Kamila (Żołnierz królowej Madagaskaru), Kasia (Skalmierzanki), Kunegunda (Popychadło). Grała w pol. filmach: Wieczna młodość (1926), Ułani, ułani, chłopcy malowani (1931), Serce matki (1938). Od II wojny świat. przebywała wraz z mężem za granicą. W 1942-45 występowała w Polskim T. Artystów w Nowym Jorku. Następnie mieszkała w Anglii.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

 


Źródła:
1)

aktorka;

Właściwie Teodozja Bogdańska, Bohdańska, z Kopczewskich, zamężna Cwojdzińska. Była żoną komediopisarza i re­żysera Antoniego Cwojdzińskiego. Skończyła szkołę dramatyczną. W 1913-20 występowała w T. Polskim w Warszawie, w sez. 1920/21 w T. Objazdowym nr 1 Ministerstwa Spraw Wojskowych pod dyr. S. Czapelskiego (w styczniu 1921 z tym teatrem w Gdańsku). W 1921-24 występowała w Wilnie w T. Polskim i T. Powszechnym, w sez. 1924/25 w T. im. Bogusławskiego w Warszawie, w sez. 1925/26 w Zjednoczonych T. Po­morskich, w czerwcu 1926 w T. Letnim w Gdyni i Gdańsku (dyr. J. Krokowski), w 1926-29 w T. Pol­skim w Katowicach, w sez. 1929/30 w T. Ateneum w Warszawie, w 1930-31 w T. Wielkim i w T. Rozmai­tości we Lwowie, od września 1931 do stycznia 1932 w warsz. T. Melodram, w 1932-34 w Warszawie w T. Ateneum; dorywczo w T. im. Żeromskiego (wrzesień 1933) i w Instytucie Reduty (listopad-grudzień 1933); w 1935-37 znów w T. Miejskich we Lwowie, potem w Warszawie: w 1938 w T. Narodowym, a w sez. 1938/39 w T. Polskim i T. Małym. Grała z powodzeniem role charakterystyczne, jak np. Amelia Tichard (Oj, mężczyźni, mężczyźni), Podstolina (Fircyk w zalotach), Aniela (Damy i huzary), Rucka (Grochowy wieniec), Młynarka (Zaczarowane koło), Hanka (Moralność pani Dulskiej), Sara i Ciotka Janina (Bronx-Express), Matka Hinkemanna (Hinkemann), Pulcheria (Dom otwarty), Żona (Ich czworo), Kamila (Żołnierz królowej Madagaskaru), Kasia (Skalmierzanki), Kunegunda (Popychadło). Grała w pol. filmach: Wieczna młodość (1926), Ułani, ułani, chłopcy malowani (1931), Serce matki (1938). Od II wojny świat. przebywała wraz z mężem za granicą. W 1942-45 występowała w Polskim T. Artystów w Nowym Jorku. Następnie mieszkała w Anglii.

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *