Data urodzenia:
1898-12-01 Kraków
Data śmierci:
1976-09-26 Puławy
aktorka, śpiewaczka, tancerka;
Właściwie Maria Marcjanna Zgorzelska, zamężna Gierasieńska. Była córką Rajmunda i Pauliny Zgorzelskich, żoną Romualda Gierasieńskiego. W sez. 1917/18 (być może wcześniej) była chórzystką T. Ludowego w Krakowie, w sez. 1918/19 – 1920/21 solistką zespołu operetki Miejskiego T. Powszechnego i do 1923 występowała w krak T. Opery i Operetki. W lecie 1923 grała gościnnie w Ciechocinku. W sez. 1923/24 występowała w warsz. T. Nowości; od lutego do lipca brała udział w objazdach tego teatru (m.in. Kalisz, Radom, Siedlce). W sez. 1924/25 należała do zespołu operetkowego w T. Polskim w Katowicach i z nim występowała w lecie 1925 w Płocku i Ciechocinku. W sez. 1925/26 była w zespole warsz. t. Qui Pro Quo. Na jesieni 1926 wyjechała wraz z R. Gierasieńskim na występy do Stanów Zjednoczonych (prawdopodobnie objeżdżali ośrodki polonijne). Od jesieni 1927 ponownie występowała w Warszawie w t. rewiowych: Nowe Perskie Oko (1927-28), Morskie Oko (1928 i do końca sez. 1928/29), Uśmiech Warszawy (jesień 1930). W listopadzie t.r. występowała w t. Rewia pod kier T. Wołowskiego w Poznaniu, po czym w zasadzie zakończyła karierę scen.; w sez. 1936/37 należała jeszcze do zespołu T. Ziemi Kielecko-Radomskiej. Podczas okupacji niem. i po II wojnie świat. mieszkała w Kazimierzu nad Wisłą. Była popularną wodewilistką. Cieszyła się opinią „ulubienicy Krakowa”. W Warszawie ceniono jej scen. wdzięk, dziewczęcość, naiwność. Bez powodzenia próbowała sił jako prowadząca konferansjerkę, natomiast jej udział w programach rewiowych kwitowany był życzliwie przez recenzentów. W repertuarze operetkowym grała m.in. Maud (Katia tancerka), Amora (Strzały Amora), Dolly (Frasquita).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994
aktorka, śpiewaczka, tancerka;
Właściwie Maria Marcjanna Zgorzelska, zamężna Gierasieńska. Była córką Rajmunda i Pauliny Zgorzelskich, żoną Romualda Gierasieńskiego. W sez. 1917/18 (być może wcześniej) była chórzystką T. Ludowego w Krakowie, w sez. 1918/19 – 1920/21 solistką zespołu operetki Miejskiego T. Powszechnego i do 1923 występowała w krak T. Opery i Operetki. W lecie 1923 grała gościnnie w Ciechocinku. W sez. 1923/24 występowała w warsz. T. Nowości; od lutego do lipca brała udział w objazdach tego teatru (m.in. Kalisz, Radom, Siedlce). W sez. 1924/25 należała do zespołu operetkowego w T. Polskim w Katowicach i z nim występowała w lecie 1925 w Płocku i Ciechocinku. W sez. 1925/26 była w zespole warsz. t. Qui Pro Quo. Na jesieni 1926 wyjechała wraz z R. Gierasieńskim na występy do Stanów Zjednoczonych (prawdopodobnie objeżdżali ośrodki polonijne). Od jesieni 1927 ponownie występowała w Warszawie w t. rewiowych: Nowe Perskie Oko (1927-28), Morskie Oko (1928 i do końca sez. 1928/29), Uśmiech Warszawy (jesień 1930). W listopadzie t.r. występowała w t. Rewia pod kier T. Wołowskiego w Poznaniu, po czym w zasadzie zakończyła karierę scen.; w sez. 1936/37 należała jeszcze do zespołu T. Ziemi Kielecko-Radomskiej. Podczas okupacji niem. i po II wojnie świat. mieszkała w Kazimierzu nad Wisłą. Była popularną wodewilistką. Cieszyła się opinią „ulubienicy Krakowa”. W Warszawie ceniono jej scen. wdzięk, dziewczęcość, naiwność. Bez powodzenia próbowała sił jako prowadząca konferansjerkę, natomiast jej udział w programach rewiowych kwitowany był życzliwie przez recenzentów. W repertuarze operetkowym grała m.in. Maud (Katia tancerka), Amora (Strzały Amora), Dolly (Frasquita).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994