Popielewska Eugenia

Eugenia Popielewska
Popielewska Eugenia
Data urodzenia:
1900-03-01 Warszawa
Data śmierci:
1983-07-26 Warszawa

tancerka,aktorka;

Właściwie Eugenia Wacława Popielewska, zamężna Piekło. Była córką tancerza Wacława P. i Marii z domu Furmanik; siostrą tancerki Marty Popielewskiej; żoną Kazimierza Piekły, pracownika Instytutu Geologii. Od 1908 uczyła się w warsz. szkole baletowej przy T. Wielkim, a w 1916-17 należała do zespołu baletowego tego teatru. Być może to ona już w 1914-15 tańczyła w balecie Potężny sojusz w warsz. T. Nowości. W styczniu 1917 występowała w warsz. t. Czarny Kot, później z zespołami objazdowymi H. Czarneckiego i S. Szczuki, np. w 1917-18 w Kielcach, potem w Piotrkowie, w sierpniu 1919 w Ciechocinku i Włocławku, a w 1919-21 w zespole operetkowym w Sosnowcu. W sez. 1921/22 była zaangażowana w T.Miejskim w Lublinie, we wrześniu i październiku 1922 z zespołem operetkowym pod kier. J.Winiaszkiewicza występowała m.in. Kaliszu i Łodzi, potem w t. rewiowym w Toruniu, a w 1923 m.in. w Stanisławowie i Brześciu nad Bugiem. W sez. 1922/23 przez pewien czas należała też do zespołu baletowego T.Wielkiego w Wilnie. W sez. 1923/24 występowała ponownie w T. Miejskim w Lublinie, w 1924/25 w przedstawieniach baletowych T. Miejskiego w Grudziądzu, w 1925/26 znów w T. Wielkim w Wilnie, a w styczniu 1926 ze zrzeszeniem artystów opery warsz. w Kutnie. Na sez. 1926/27 została zaangażowana ,,w parze baletowej” z J.Fabianem do T.Miejskiego w Bydgoszczy. W zespole t. bydg. była wymieniana do 1932, ale w tym czasie występowała także w innych miastach, np. w 1928 z zespołem Winiaszkiewicza w Radomiu, w 1929 w T. Nowości we Lwowie, w czerwcu t.r. w warsz. t. Mignon, na przeł. 1929 i 1930 w parze z J. Fabianem, w t. Pantera i t. Gong w Krakowie, latem 1931 z warsz. zespołem rewiowym w Płocku, jesienią 1931 z t. Wesoły Amor, m.in. w Nowym Sączu i Rzeszowie. W grudniu 1933 występowała w t. Hollywood w Warszawie, a w sez. 1934/35 została primabaleriną T. Miejskiego w Bydgoszczy; wyjeżdżała też na występy do Poznania. W latach następnych występowała m.in. w t. rewiowym w Grodnie, w przedstawieniach operetkowych t. w Piotrkowie, a od listopada 1938 w t. objazdowym z siedzibą w Ostrowiu Wielkopolskim.

W latach II wojny świat. i okupacji niemieckiej mieszkała w Warszawie; była kelnerką, zajmowała się handlem, sporadycznie występowała w jawnym t. Maska. Wywieziona do obozu na terenie Niemiec, do kraju wróciła w sierpniu 1946. w sez. 1946/47 – 1949/50 należała do zespołu T. im. Bogusławskiego w Kaliszu, gdzie zagrała Maję (Płaton Kreczet), Fanchette (Niemcy) i tyt. rolę w Maszeńce.

Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III 1910-2000 M-Ż Warszawa 2016


Źródła:
1)

tancerka,aktorka;

Właściwie Eugenia Wacława Popielewska, zamężna Piekło. Była córką tancerza Wacława P. i Marii z domu Furmanik; siostrą tancerki Marty Popielewskiej; żoną Kazimierza Piekły, pracownika Instytutu Geologii. Od 1908 uczyła się w warsz. szkole baletowej przy T. Wielkim, a w 1916-17 należała do zespołu baletowego tego teatru. Być może to ona już w 1914-15 tańczyła w balecie Potężny sojusz w warsz. T. Nowości. W styczniu 1917 występowała w warsz. t. Czarny Kot, później z zespołami objazdowymi H. Czarneckiego i S. Szczuki, np. w 1917-18 w Kielcach, potem w Piotrkowie, w sierpniu 1919 w Ciechocinku i Włocławku, a w 1919-21 w zespole operetkowym w Sosnowcu. W sez. 1921/22 była zaangażowana w T.Miejskim w Lublinie, we wrześniu i październiku 1922 z zespołem operetkowym pod kier. J.Winiaszkiewicza występowała m.in. Kaliszu i Łodzi, potem w t. rewiowym w Toruniu, a w 1923 m.in. w Stanisławowie i Brześciu nad Bugiem. W sez. 1922/23 przez pewien czas należała też do zespołu baletowego T.Wielkiego w Wilnie. W sez. 1923/24 występowała ponownie w T. Miejskim w Lublinie, w 1924/25 w przedstawieniach baletowych T. Miejskiego w Grudziądzu, w 1925/26 znów w T. Wielkim w Wilnie, a w styczniu 1926 ze zrzeszeniem artystów opery warsz. w Kutnie. Na sez. 1926/27 została zaangażowana ,,w parze baletowej” z J.Fabianem do T.Miejskiego w Bydgoszczy. W zespole t. bydg. była wymieniana do 1932, ale w tym czasie występowała także w innych miastach, np. w 1928 z zespołem Winiaszkiewicza w Radomiu, w 1929 w T. Nowości we Lwowie, w czerwcu t.r. w warsz. t. Mignon, na przeł. 1929 i 1930 w parze z J. Fabianem, w t. Pantera i t. Gong w Krakowie, latem 1931 z warsz. zespołem rewiowym w Płocku, jesienią 1931 z t. Wesoły Amor, m.in. w Nowym Sączu i Rzeszowie. W grudniu 1933 występowała w t. Hollywood w Warszawie, a w sez. 1934/35 została primabaleriną T. Miejskiego w Bydgoszczy; wyjeżdżała też na występy do Poznania. W latach następnych występowała m.in. w t. rewiowym w Grodnie, w przedstawieniach operetkowych t. w Piotrkowie, a od listopada 1938 w t. objazdowym z siedzibą w Ostrowiu Wielkopolskim.

W latach II wojny świat. i okupacji niemieckiej mieszkała w Warszawie; była kelnerką, zajmowała się handlem, sporadycznie występowała w jawnym t. Maska. Wywieziona do obozu na terenie Niemiec, do kraju wróciła w sierpniu 1946. w sez. 1946/47 – 1949/50 należała do zespołu T. im. Bogusławskiego w Kaliszu, gdzie zagrała Maję (Płaton Kreczet), Fanchette (Niemcy) i tyt. rolę w Maszeńce.

Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III 1910-2000 M-Ż Warszawa 2016

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *