Data urodzenia:
1891-09-10 Ziewaniczki k.Brzezin
Data śmierci:
1943-03-26 Warszawa
aktor;
Właściwie Mieczysław Antoni Myszkiewicz. Był synem ziemianina Antoniego Myszkiewicza i Zofii Świerczyńskiej, mężem Amelii Rotter-Jarnińskiej. Skończył szkołę realną w Warszawie. Kształcił się następnie w Szkole Aplikacyjnej przy Warszawskich Teatrach Rządowych; ukończył ją w 1912 uzyskując pierwszą nagrodę. Od 1 lipca tego roku został zaangażowany do zespołu dramatu WTR. W teatrach warszawskich pracował do 1939: początkowo w WTR, później w Teatrach Miejskich, wreszcie w zespole TKKT. Występował przede wszystkim w Teatrze Rozmaitości, a od 1924 w Teatrze Narodowym, czasem także na innych scenach: w Teatrze Letnim, w Teatrze Reduta (1919–21) i w Teatrze Polskim (1936–39). W 1921 brał udział w objeździe aktorów warszawskich po prowincji. W 1931 otrzymał emeryturę, ale nie zaprzestał występów.
Wkrótce po debiucie pisano o nim, że „ładne warunki sceniczne, dobra wymowa i ekspresja dramatyczna wróżą młodemu artyście dużą przyszłość”. Nie zajął jednak wybitnej pozycji w zespole, choć wg Jana Lorentowicza był to aktor, który „umie stworzyć figurę charakterystyczną z pierwszorzędnym poczuciem prawdy, a jednak utrzymaną doskonale w mierze”. Grał takie role jak: Kanty (Pomsta), Elektrotechnik (Papierowy kochanek), Pustak (Fircyk w zalotach), Natan (Sędziowie), Dominik (Lampka oliwna), Jakub (Adwokat i róże), Ciepiel (Przeprowadzka), Kozłowski (Uśmiech losu). Występował też w filmach, m.in. Krzyk w nocy.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN, Warszawa 1973
aktor;
Właściwie Mieczysław Antoni Myszkiewicz. Był synem ziemianina Antoniego Myszkiewicza i Zofii Świerczyńskiej, mężem Amelii Rotter-Jarnińskiej. Skończył szkołę realną w Warszawie. Kształcił się następnie w Szkole Aplikacyjnej przy Warszawskich Teatrach Rządowych; ukończył ją w 1912 uzyskując pierwszą nagrodę. Od 1 lipca tego roku został zaangażowany do zespołu dramatu WTR. W teatrach warszawskich pracował do 1939: początkowo w WTR, później w Teatrach Miejskich, wreszcie w zespole TKKT. Występował przede wszystkim w Teatrze Rozmaitości, a od 1924 w Teatrze Narodowym, czasem także na innych scenach: w Teatrze Letnim, w Teatrze Reduta (1919–21) i w Teatrze Polskim (1936–39). W 1921 brał udział w objeździe aktorów warszawskich po prowincji. W 1931 otrzymał emeryturę, ale nie zaprzestał występów.
Wkrótce po debiucie pisano o nim, że „ładne warunki sceniczne, dobra wymowa i ekspresja dramatyczna wróżą młodemu artyście dużą przyszłość”. Nie zajął jednak wybitnej pozycji w zespole, choć wg Jana Lorentowicza był to aktor, który „umie stworzyć figurę charakterystyczną z pierwszorzędnym poczuciem prawdy, a jednak utrzymaną doskonale w mierze”. Grał takie role jak: Kanty (Pomsta), Elektrotechnik (Papierowy kochanek), Pustak (Fircyk w zalotach), Natan (Sędziowie), Dominik (Lampka oliwna), Jakub (Adwokat i róże), Ciepiel (Przeprowadzka), Kozłowski (Uśmiech losu). Występował też w filmach, m.in. Krzyk w nocy.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN, Warszawa 1973