tancerka,aktorka;
Właściwie Zofia Ewa Szuberla, zamężna Szeniec, także Szuberla – Mirska. Była córką Bronisława Szuberli i Elżbiety z Mieleszczyków. Ukończyła szkołę baletową przy T.Wielkim pod kier. Piotra Zajlicha i 6 klas gimn. A.Jakubowskiej w Warszawie. Debiutowała jako Zosia Mirska w dziecięcych rolach w filmie (w 1932 w Legionie ulicy, w 1933 w Prokurator Alicja Horn) i w plebiscycie tygodnika „Kino” otrzymała tyt. „królewny polskiego ekranu”. W warsz. T.Polskim Janusz Warnecki powierzył jej rolę Ninette w komedii Porucznik Przecinek (prem. 25 VII 1933). W sez. 1934/35 tańczyła w zespole baletowym Eugeniusza Koszutskiego pn. Koszutski -Girls, wyróżniła się m.in. w rewii na scenie warsz. t. Banda. W 1935-36, wg jej relacji , występowała w zespole J. Otrembskiego w Ostrowie Wielkopolskim jako Katarzyna (Poskromienie złośnicy) i Ginette (Codziennie o 5-tej). W sez. 1936/37 była w zespole T. Kielecko-Radomskiego pod dyr. E. Czermańskiego i grała w sztukach: Szczęście od jutra, Jej tancerz (rolę Zuzanny), Muzyka na ulicy, a w 1937/38, z zespołem T. Pokucko-Podolskiego (Małopolskiego) z siedzibą w Stanisławowie, odwiedziła kilkadziesiąt miejscowości woj. stanisławowskiego, tarnopolskiego, krakowskiego, i lwowskiego (jako Szuberla-Mirska). W połowie tego sezonu przeniosła się do Częstochowy i brała udział w objazdach T.Kameralnego ze sztuką Ludzie na krze (grała Siostrę). W latach II wojny światowej i okupacji niem. pracowała jako kelnerka w warsz. kawiarniach. Po wojnie chorowała i na scenę wróciła dopiero w sez. 1949/50 w T. Miejskim w Świdnicy, gdzie zagrała Penelopę (Moja żona Penelopa) i Ninę Aleksandrowną (Miłość zwycięża); 17 I 1950 we Wrocławiu zdała eksternistyczny egzamin aktorski . Od marca t.r. i w sez. 1950/51 występowała w T. im. Węgierki w Białymstoku, m.in. jako : Ochotnicka (Klub kawalerów), Marika (Niemcy), Amelia (Mazepa). W sez. 1951/52 była najpierw w T. im. Jaracza w Olsztynie, a na pocz. 1952 przeszła do zespołu T. Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze i grała do końca 1954/55 np.: Agatkę (Powrót posła), Klaudię (Rodzinka), Juliasiewiczową (Moralność pani Dulskiej), Dorotę (Takie czasy), Tilly (Świerszcz za kominem).
W sez. 1955/56 – 1958/59 występowała w T. Polskim w Bielsku-Białej, m.in. jako: Lucy (Klucz od przepaści), Hrabina d’ Autreval (Walka kobiet), Oliwia (Wieczór Trzech Króli), Abbe (Arszenik i stare koronki); 1959/60 – 1969/70 w T. Dramatycznym w Szczecinie , np. w rolach: Sabiny (Odwety,1962), Pani Dobrójskiej (Śluby panieńskie,1963), Matyldy von Zahnd (Fizycy,1964); Wojnickiej (Wujaszek Wania), Księżnej Yorku (Ryszard III) – 1967; Pani Soerensen (Niemcy,1969), współpracowała z T. Krypta. W sez. 1970/71-1976/77 była aktorką T.im. Bogusławskiego w Kaliszu, z wyjątkiem 1973/74 i 1974/75, kiedy grała w T. Nowym w Poznaniu Matkę (A jak królem, a jak katem będziesz) i Mawruszę (Śmierć Tarełkina). Na scenie kaliskiej występowała m.in. w rolach : Tadrachowej (Moralność pani Dulskiej) i Celiny Bełskiej (Dom kobiet, 1971), Siostry (Trzeci wiek, 1975), Szarlotty Iwanowny (Wiśniowy sad, 1976).
W latach 70 brała udział w kilku spektaklach Teatru TV. Ustąpiła ze sceny z powodu postępującej choroby i od 1980 mieszkała w Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie.
Miała dobre warunki zewnętrzne: przystojna, o wyrazistej twarzy; w pocz. okresie grała sporo ról w komediach; potem gł. charakterystyczne, dość wcześnie kobiet dojrzałych i matek.
Źródło : Słownik Biograficzny Teatru Polskiego t.III 1910-2000 A-Ł Warszawa 2017