Data urodzenia:
1916-10-28 Ostrzeszów
Data śmierci:
1973-11-11 Warszawa
tancerka;
Właściwie Maria Aleksandra Michalska, zamężna Rezler. Była córką lekarza Kazimierza M. i pianistki Haliny z Adamskich, siostrą pisarki Jadwigi Żylińskiej, żoną Zygmunta Rezlera (ślub 7 VIII 1956). Uczyła się tańca u H. Hulanickiej i M. Pianowskiego oraz w szkole tańca akrobatycznego w Wiedniu. Debiutowała (wg własnej relacji) na scenie T. Wielkiego w Warszawie w Divertissement baletowym w grudniu 1934 i na scenie tego teatru tańczyła przez dwa sezony. W 1936-37 należała do zespołu pocz. pn. Wielka Operetka, nast. pn. Wielka Rewia. W rec. pisano, że jest „fenomenalnie giętka”, zarzucano jej jednak, że zbyt małą zwraca uwagę na „muzyczną i taneczną stronę wykonywanych przez siebie układów”. W sez. 1938/39 występowała ponownie w T. Wielkim. Tańczyła partie solowe, m.in. w Nocy Walpurgi, Wieszczce lalek i Coppelii. W okresie okupacji niem. tańczyła w jawnych teatrach w Warszawie: Niebieski Motyl (1940) i Figaro (1941). W 1945-50 uczestniczyła w objazdowych imprezach estradowych, w 1950-54 prowadziła studium sztuki cyrkowej, w 1954 należała do zespołu pol. variete w Budapeszcie i Pradze, w 1954-56 występowała w T. Estrada w Warszawie (m.in. w baletach Arlekin, Wieszczka lalek). Od 1957 prowadziła eksperymentalne studium gimnastyki tanecznej w Staromiejskim DK; stosowała tam ćwiczenia metodą Hatha-joga. Wydała podręcznik: „Hatha-joga dla wszystkich” (Warszawa 1974). Przed II wojną świat. wystąpiła w filmie Polki słyną.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994
tancerka;
Właściwie Maria Aleksandra Michalska, zamężna Rezler. Była córką lekarza Kazimierza M. i pianistki Haliny z Adamskich, siostrą pisarki Jadwigi Żylińskiej, żoną Zygmunta Rezlera (ślub 7 VIII 1956). Uczyła się tańca u H. Hulanickiej i M. Pianowskiego oraz w szkole tańca akrobatycznego w Wiedniu. Debiutowała (wg własnej relacji) na scenie T. Wielkiego w Warszawie w Divertissement baletowym w grudniu 1934 i na scenie tego teatru tańczyła przez dwa sezony. W 1936-37 należała do zespołu pocz. pn. Wielka Operetka, nast. pn. Wielka Rewia. W rec. pisano, że jest „fenomenalnie giętka”, zarzucano jej jednak, że zbyt małą zwraca uwagę na „muzyczną i taneczną stronę wykonywanych przez siebie układów”. W sez. 1938/39 występowała ponownie w T. Wielkim. Tańczyła partie solowe, m.in. w Nocy Walpurgi, Wieszczce lalek i Coppelii. W okresie okupacji niem. tańczyła w jawnych teatrach w Warszawie: Niebieski Motyl (1940) i Figaro (1941). W 1945-50 uczestniczyła w objazdowych imprezach estradowych, w 1950-54 prowadziła studium sztuki cyrkowej, w 1954 należała do zespołu pol. variete w Budapeszcie i Pradze, w 1954-56 występowała w T. Estrada w Warszawie (m.in. w baletach Arlekin, Wieszczka lalek). Od 1957 prowadziła eksperymentalne studium gimnastyki tanecznej w Staromiejskim DK; stosowała tam ćwiczenia metodą Hatha-joga. Wydała podręcznik: „Hatha-joga dla wszystkich” (Warszawa 1974). Przed II wojną świat. wystąpiła w filmie Polki słyną.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994