Michalska Malina

Michalska Malina
Data urodzenia:
1916-10-28 Ostrzeszów
Data śmierci:
1973-11-11 Warszawa

tancerka;

Właściwie Maria Aleksandra Michalska, zamężna Rezler. Była córką lekarza Kazimierza M. i pianistki Haliny z Adamskich, siostrą pisarki Jad­wigi Żylińskiej, żoną Zygmunta Rezlera (ślub 7 VIII 1956). Uczyła się tańca u H. Hulanickiej i M. Pianowskiego oraz w szkole tańca akrobatycznego w Wiedniu. Debiutowała (wg własnej relacji) na scenie T. Wielkiego w Warszawie w Divertissement ba­letowym w grudniu 1934 i na scenie tego teatru tańczyła przez dwa sezony. W 1936-37 należała do zespołu pocz. pn. Wielka Operetka, nast. pn. Wielka Rewia. W rec. pisano, że jest „fenomenalnie giętka”, zarzucano jej jednak, że zbyt małą zwraca uwagę na „muzyczną i taneczną stronę wykonywa­nych przez siebie układów”. W sez. 1938/39 wy­stępowała ponownie w T. Wielkim. Tańczyła partie solowe, m.in. w Nocy Walpurgi, Wieszczce lalek i Coppelii. W okresie okupacji niem. tańczyła w jaw­nych teatrach w Warszawie: Niebieski Motyl (1940) i Figaro (1941). W 1945-50 uczestniczyła w ob­jazdowych imprezach estradowych, w 1950-54 pro­wadziła studium sztuki cyrkowej, w 1954 należała do zespołu pol. variete w Budapeszcie i Pradze, w 1954-56 występowała w T. Estrada w Warszawie (m.in. w baletach Arlekin, Wieszczka lalek). Od 1957 prowadziła eksperymentalne studium gimna­styki tanecznej w Staromiejskim DK; stosowała tam ćwiczenia metodą Hatha-joga. Wydała podręcznik: „Hatha-joga dla wszystkich” (Warszawa 1974). Przed II wojną świat. wystąpiła w filmie Polki słyną.

 

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994


Źródła:
1)

tancerka;

Właściwie Maria Aleksandra Michalska, zamężna Rezler. Była córką lekarza Kazimierza M. i pianistki Haliny z Adamskich, siostrą pisarki Jad­wigi Żylińskiej, żoną Zygmunta Rezlera (ślub 7 VIII 1956). Uczyła się tańca u H. Hulanickiej i M. Pianowskiego oraz w szkole tańca akrobatycznego w Wiedniu. Debiutowała (wg własnej relacji) na scenie T. Wielkiego w Warszawie w Divertissement ba­letowym w grudniu 1934 i na scenie tego teatru tańczyła przez dwa sezony. W 1936-37 należała do zespołu pocz. pn. Wielka Operetka, nast. pn. Wielka Rewia. W rec. pisano, że jest „fenomenalnie giętka”, zarzucano jej jednak, że zbyt małą zwraca uwagę na „muzyczną i taneczną stronę wykonywa­nych przez siebie układów”. W sez. 1938/39 wy­stępowała ponownie w T. Wielkim. Tańczyła partie solowe, m.in. w Nocy Walpurgi, Wieszczce lalek i Coppelii. W okresie okupacji niem. tańczyła w jaw­nych teatrach w Warszawie: Niebieski Motyl (1940) i Figaro (1941). W 1945-50 uczestniczyła w ob­jazdowych imprezach estradowych, w 1950-54 pro­wadziła studium sztuki cyrkowej, w 1954 należała do zespołu pol. variete w Budapeszcie i Pradze, w 1954-56 występowała w T. Estrada w Warszawie (m.in. w baletach Arlekin, Wieszczka lalek). Od 1957 prowadziła eksperymentalne studium gimna­styki tanecznej w Staromiejskim DK; stosowała tam ćwiczenia metodą Hatha-joga. Wydała podręcznik: „Hatha-joga dla wszystkich” (Warszawa 1974). Przed II wojną świat. wystąpiła w filmie Polki słyną.

 

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *