Data urodzenia:
1868-09-29 Przepiórów k. Sandomierza
Data śmierci:
1927-03-10 Warszawa
śpiewaczka;
Właściwie Michalina Frenkiel, Frenkiel – Niwińska. Była córką Aleksandra F. i Marii z Niwińskich, siostrą Mieczysława F. Ukończyła gimn., a następnie odbyła studia wokalne w szkole A. Paschalis-A. Souvestre w Dreźnie. Debiutowała w 1887 na koncercie w Kole Literackim we Lwowie. Na scenie opery lwow. wystąpiła po raz pierwszy 15 XII 1888 w partii Azuceny (Trubadur) i została zaangażowana. W 1892 przez sześć miesięcy śpiewała w Kijowie, później występowała w Petersburgu (1894), Warszawie (1895), Moskwie i Dreźnie. Od 22 I 1898 należała do zespołu opery WTR, wyjeżdżała też na występy gościnne, m.in. w 1903 (15 V-9 VII) występowała w Krakowie, w 1908 w Mantui i Turynie. Miała dźwięczny i donośny mezzosopran, na scenie warsz. śpiewała z krótkimi przerwami prawie do końca życia ponad czterdzieści pięć partii, m.in. Amneris (Aida), Ulryki (Bal maskowy), Ortrudy (Lohengrin), Matki (Gioconda), Wdowy (Goplana), Jadwigi (Manru), Magdaleny (Rigoletto), Nancy (Marta), Herodiady (Salome), Olgi (Eugeniusz Oniegin). 11 II 1923 obchodziła jubileusz dwudziestopięciolecia pracy artyst. w partii Hrabiny (Dama pikowa). W tym samym roku przeszła na emeryturę, występowała jednak nadal w operze warszawskiej.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973
śpiewaczka;
Właściwie Michalina Frenkiel, Frenkiel – Niwińska. Była córką Aleksandra F. i Marii z Niwińskich, siostrą Mieczysława F. Ukończyła gimn., a następnie odbyła studia wokalne w szkole A. Paschalis-A. Souvestre w Dreźnie. Debiutowała w 1887 na koncercie w Kole Literackim we Lwowie. Na scenie opery lwow. wystąpiła po raz pierwszy 15 XII 1888 w partii Azuceny (Trubadur) i została zaangażowana. W 1892 przez sześć miesięcy śpiewała w Kijowie, później występowała w Petersburgu (1894), Warszawie (1895), Moskwie i Dreźnie. Od 22 I 1898 należała do zespołu opery WTR, wyjeżdżała też na występy gościnne, m.in. w 1903 (15 V-9 VII) występowała w Krakowie, w 1908 w Mantui i Turynie. Miała dźwięczny i donośny mezzosopran, na scenie warsz. śpiewała z krótkimi przerwami prawie do końca życia ponad czterdzieści pięć partii, m.in. Amneris (Aida), Ulryki (Bal maskowy), Ortrudy (Lohengrin), Matki (Gioconda), Wdowy (Goplana), Jadwigi (Manru), Magdaleny (Rigoletto), Nancy (Marta), Herodiady (Salome), Olgi (Eugeniusz Oniegin). 11 II 1923 obchodziła jubileusz dwudziestopięciolecia pracy artyst. w partii Hrabiny (Dama pikowa). W tym samym roku przeszła na emeryturę, występowała jednak nadal w operze warszawskiej.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973